Etusivu » Tiedotteet » Media » Kulttuurit kohtaavat lyhyt- ja dokumenttielokuvissa

AVEK

Kulttuurit kohtaavat lyhyt- ja dokumenttielokuvissa

Julkaistu: 03.04.2013 klo 15:16
Julkaisija: AVEK

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK on jakanut kuluvalla kaudella 2012 - 2013 tuotantotukea lyhyt- ja dokumenttielokuville yhteensä 407 500 euroa.  Tukea sai 23 hanketta.

AVEKin tuotantoneuvoja Timo Korhosen mukaan hakemuksissa nousi esiin toistuvana teemana monikulttuurisuus ja siihen liittyvä kulttuurien kohtaaminen. Kulttuurien kohdatessa syntyy seurannaisilmiöitä, joita myös lyhyt- ja dokumenttielokuvissa käsitellään. Tuotantotukea sai esimerkiksi valtameren erottavaa isyyttä ja äitiyttä käsittelevä, sikhiläisyyteen kääntyneen suomalaisen käsikirjoittajan Inderjit Kaur Khalsan Bensonhurst Brooklyn.

Monikulttuurisuus näkyi myös tuen hakijoissa. Tuen saajissa on aiempiin hakuihin verrattuna runsaammin ulkomaalaistaustaisia, kuten Hamy Ramezan, jonka ohjaama lyhyt fiktio Paratiisin avaimet kuului tuettaviin hankkeisiin. ”Nyt on se hetki, että ulkomailla syntyneet ja myöhemmin Suomeen muuttaneet tai maahanmuuttajaperheeseen Suomessa syntyneet käsittelevät taustojaan kulttuurin keinoin. Kulttuuri on alue, joka tarjoaa tilan identiteetin käsittelyyn”, Timo Korhonen kertoo. Hän korostaa ilmiön olevan tuttu myös muista Pohjoismaista: esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa maahanmuuttajataustaiset tekijät nousivat esiin jo yli kymmenen vuotta sitten.

Kulttuurien kohtaaminen toistuu myös suomalaissyntyisten tekijöiden hakemuksissa. Esimerkiksi kansainvälinen adoptio ja siihen liittyvät haasteet ovat aiheena Anna Korhosen käsikirjoitustukea saaneessa hankkeessa Kuutyttö. Ajankohtaisia lyhyt- ja dokumenttielokuvien teemoja ovat nyt identiteettiin liittyvät kysymykset ja uusi suomalaisuus. ”Uudet suomalaiset tekevät nyt elokuvia, ja uusista suomalaisista tehdään elokuvia”, Korhonen summaa.

Tukipäätökset on nähtävillä AVEKin internetsivuilla www.kopiosto.fi/avek.

Lisätietoja antavat:

Tuotantoneuvoja Timo Korhonen, timo.korhonen(a)avek.kopiosto.fi, 09 4315 2352

Pääsihteeri Juha Samola, juha.samola(a)avek.kopiosto.fi, 09 4315 2351

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin hyvitysmaksusta, jota peritään muun muassa dvd-levyistä ja digitaalisista videotallentimista. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja kulttuurivientiin, audiovisuaalisen alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon. Opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo- ja CreaDemo-määrärahoista tukea myönnetään kulttuuristen sisältöjen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen.