Etusivu » Tiedotteet » Media » Freelancer-naisen euro on 64 senttiä

Freelancer-naisen euro on 64 senttiä

Julkaistu: 16.10.2014 klo 10:45
Julkaisija: UKKO.fi laskutuspalvelu

UKKO.fi-laskutuspalvelu teki tutkimuksen käyttäjistään.

Naisen euron on perinteisesti väitetty olevan noin 80 senttiä miehen eurosta. UKKO.fi-laskutuspalvelun laskutustietojen mukaan freelancer-työtä tekevien naisten euro on vain 64 senttiä. Palkkaero käy ilmi UKKO.fi:n 8000 käyttäjän laskutustietojen tutkimuksessa.

Ero on hyvin huomattava ja näkyy osalla aloista jopa suurempana. Kaikkein selvin ero on copywriterin töitä tekevien miesten ja naisten välillä. Jokaista miesten laskuttamaa euroa kohti naiset laskuttavat vain 24 senttiä.

Laskutussummien eroja on vaikea selittää ulkoisilla tekijöillä, sillä UKKO.fi -laskutuspalvelun käyttäjät voivat itse hinnoitella omat työnsä.

Myös naisyrittäjillä näyttää olevan samanlaisia ongelmia oman työn hinnoittelussa.

Etenkin aloittavat naisyrittäjät ovat varovaisia palveluidensa hinnoittelussa. Naisyrittäjät tarvitsevat täsmäkoulutusta palveluiden tuotteistamiseksi  ja erilaisten hinnoittelumallien omaksumiseksi, toteaa Naisyrittäjyyskeskuksen toimitusjohtaja Taru Päivike.

UKKO.fi-laskutuspalvelu on pyrkinyt opastamaan hinnoittelussa ja oman työn markkinoinnissa.

Keskimääräiset laskutussummat ovat selkeästi nousseet koulutuksen myötä, mutta tästä huolimatta erot miesten ja naisten laskutussummissa ovat säilyneet ennallaan, kertoo UKKO.fi:n markkinointipäällikkö Olli Kopakkala.

Olli Kopakkala, markkinointipäällikkö

SLP Group OSK / UKKO.fi

olli.kopakkala@ukko.fi

Taru Päivike, toimitusjohtaja

Naisyrittäjyyskeskus

taru.paivike@nyek.fi

UKKO.fi on suomalainen laskutuspalvelu, joka mahdollistaa kevytyrittäjyyden. Kevytyrittäjyys tarkoittaa yrittäjämäistä työtä ilman omaa yritystä. UKKO.fi-palvelun avulla yksityishenkilö voi laskuttaa työsuoritteensa ja saa tästä palkan omalle tililleen. UKKO.fi hoitaa paperityöt ja byrokratian. Palvelun kautta toimii 8000 kevytyrittäjää.