Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » VIDEOTAITEEN PIONEERIEN NÄYTTELY AVAUTUU EMMASSA

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

VIDEOTAITEEN PIONEERIEN NÄYTTELY AVAUTUU EMMASSA

Julkaistu: 14.06.2016 klo 10:00
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

TURPPI-RYHMÄ / TURPPI LEIKIT 82-83 / 15.6.–4.9.2016

EMMA - Espoon modernin taiteen museo tuo esille Suomen ensimmäisen performanssivideoteoksen osana 15.6. avautuvaa Turppi-ryhmän näyttelyä. Video- ja performanssitaiteen pioneereina tunnetun Turppi-ryhmän Turppi Leikit 82-83 -näyttely esittelee 1982-83 vaikuttaneen taiteilijaryhmän videoita, valokuvadokumentteja, maataideteoksen sekä kirjallista dokumenttiaineistoa. Näyttely on esillä EMMAn Areena-tilassa 4.9.2016 asti.

Näyttely sijoittuu EMMAn näyttelytoiminnassa osaksi suomalaisen nykytaiteen varhaisten ilmiöiden kokonaisuutta. Rituaaleista ja ritualistisista tiloista kiinnostuneen Turppi-ryhmän toiminta oli omalta osaltaan avaamassa tietä Suomen nykytaiteelle. Ryhmä yhdisti nykytaiteelle ominaisesti taiteen eri lajeja ja toteutti ympäristötaideteoksia, tilateoksia, performansseja ja videoteoksia.

Turppi-ryhmä perustettiin Lehtimäellä vuonna 1982 pidetyssä symposiumissa Experimental Environmental III, jonne joukko pohjoismaisia taiteilijoita kokoontui toteuttamaan ympäristötaideteoksia. Symposium oli ensimmäinen Suomessa järjestetty kokeellisen ympäristön ympäristötaidetapahtuma. Turppi-ryhmän perustivat Taideakatemian koulun opiskelijat Marikki Hakola (s. 1960), Lea Kantonen (s.1956), Jarmo Vellonen (s. 1958) ja teatterikriitikko Pekka Kantonen (s.1955).

Ryhmän kiinnostus kohdistui luontoympäristöön, ihmisen suhteeseen luonnon materiaalisuuteen ja ihmisen keholliseen kokemusmaailmaan. Lehtimäen symposiumin aikana Turppi-ryhmä toteutti useita maataideteoksia, joista EMMAssa nähdään Lehtimäen hiekkakuopalla syntynyt ympäristö-performanssivideo Earth Contacts (1982, 30 min) ja valokuvadokumentaatiot ympäristöteoksista Lepopaikka ja Muurahaiskuningatar. Lehtimäellä ryhmä käytti ensimmäistä kertaa taltioimisvälineenä videokameraa: video Earth Contacts on Suomen ensimmäinen performanssivideoteos. EMMA on osallistunut näyttelyssä esillä olevien teosten digitointiin ja restaurointiin.

Ennen Turppi-ryhmän perustamista Lea Kantonen ja Marikki Hakola, jotka olivat kumpikin kiinnostuneita tanssista, liikekielestä ja kontakti-improvisaatiosta, tekivät Ateneumissa pidetyn Taideakatemian koulun kevätnäyttelyyn 1982 Välitila installaation ja performanssin, josta EMMAn näyttelyssä on valokuvadokumentteja. Teos toteutettiin keholla ja käsillä maalaten mustavalkoraidallisessa pimennetyssä tilassa, jota valaisi UV-valo. Samaan aikaan Ateneumin kellarissa oli esillä Jarmo Vellosen hiekasta, vedestä ja kivestä rakentunut installaatio, joka toimi alkusysäyksenä Lehtimäellä toteutetulle Lepopaikka-maataideteokselle. EMMAn näyttelyssä tästä on esillä toisinto, Lepopaikka II.

Toinen EMMAssa nähtävä video Deadline (1983, 17 min) kuvattiin Katajanokalla Merikasarmin tiloissa, jotka toimivat Taideakatemian maalauksen opiskelijoiden työtiloina. Uusiutuvaa luontoa ja urbaania kasvun ideologiaa - kahta erilaista maailmankuvaa - pohtiva teos kuvattiin Merikasarmin vanhalla teloituspihalla sekä sen sisätiloihin rakennetussa Kasvihuone-installaatiossa. Martti Kukkonen (s. 1958) liittyi tässä vaiheessa ryhmään ja esiintyy videon teloituspihakohtauksessa.

Syvyyssukellus ihmisen minuuteen, eettisyys, yhteiskunnallinen vastuu ja kehollisuus leimaavat Turppi-ryhmän lyhyttä, mutta tuotteliasta toimintaa. Ryhmä hajosi sen jäsenten kiinnostuksen kohdistuessa opintojen päättymisen myötä eri suuntiin. Turppi-ryhmän taiteilijoiden taiteellisessa työskentelyssä on kuitenkin edelleen nähtävissä ryhmän olemassaolon aikana ”syntyneitä ja kehittyneitä sisällöllisiä, filosofisia ja esteettisiä lähtökohtia.” (Pekka Kantonen ja Marikki Hakola, Turppi leikit 82-83, näyttelyesite, EMMA, 2016). Näyttelyn valokuvat on vedostanut Sakari Viika.

Kuvamateriaali: http://bit.ly/Turppi_Group
salasana: emmamuseum

Linkit:

Päivi Talasmaa, näyttelyintendentti, EMMA
paivi.talasmaa@emma.museum, +358 50 511 4206

Marikki Hakola, mediataiteilija, Kroma
marikki@kroma.fi, +358 (0)40 546 4165

Pekka Kantonen, kuvataiteilija
pekka.kantonen@uniarts.fi, +358 (0)40 562 0751

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen keskeisimmistä taidemuseoista. Espoon Tapiolassa sijaitsevan EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. Arkkitehtonisesti vaikuttavassa professori Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa WeeGee-talossa sijaitsevat EMMAn näyttelytilat ovat pinta-alaltaan Suomen suurimmat. Puhdaslinjainen moderni arkkitehtuuri tukee EMMAn, Saastamoisen säätiön ja Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön kokoelmien sekä vaihtuvien näyttelyiden kokemuksellista esittämistä.