Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Tutkimus: Suomalainen matkustaa hintatietoisesti - tahtoo silti perille suorin lennoin

Rantapallo

Julkaistu: 09.12.2015 klo 13:30
Julkaisija: Rantapallo

Hinta on suomalaismatkailijoiden tärkein ostoskriteeri

Haaga-Helian matkailusivusto Rantapallolle toteuttaman selvityksen mukaan suomalaisten tärkeimmät valintakriteerit lentolippuja ostettaessa ovat hinta, vaihtoaika sekä vaihtojen määrä.

Tärkein näistä on matkan hinta, mutta tutkimuksessa kävi ilmi, että myös matkustamisen helppous on suomalaismatkailijoille hyvin olennaista. Suorista lennoista ollaan valmiita maksamaan enemmän kuin vaihdollisista.

Viisi olennaisinta kriteeriä lentolippujen ostopäätöstä tehtäessä:

1. Hinta
2. Vaihtoaika
3. Vaihtojen määrä
4. Matkaseura
5. Suorat lennot

Kanta-asiakasohjelmien houkutukset eivät tehoa

Vaikka lentoyhtiöt markkinoivat aktiivisesti mitä erilaisimpia kanta-asiakasohjelmia ja panostavat vihreiden arvojen esiin tuomiseen, vaikuttaisivat nämä tutkimuksen perusteella vähemmän tärkeiltä valintakriteereiltä asiakkaille, sillä ekologisuus jäi kyselyssä kaikkiaan 14 tekijän joukosta tärkeysjärjestyksessä viimeiseksi ja lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmien tarjoamat edut toiseksi viimeiseksi.

Haaga-Helian ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijat selvittivät Rantapallon toimeksiannosta reittilentojen ostopolkua. Semi-strukturoidut haastattelut toteutettiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Haaga-Helian Porvoon Campuksella lokakuun alussa. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa mitä varauskanavia suomalaiset käyttävät ja mitkä tekijät vaikuttavat reittilentojen varaukseen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 83 henkilöä.

Rantapallo on kävijämääriltään Suomen luetuin matkailusivusto ja varauskanavien osalta tutkimus osoitti, että se on vakiinnuttanut asemansa myös lentojen hintavertailupalveluna. 64 prosentille vastaajista Rantapallo oli varauskanavana tuttu.

Rantapallon lentohakua osoitteessa www.rantapallo.fi/lennot pidettiin muun muassa helppokäyttöisenä ja selkeänä. Vaikka muutamat ulkomaiset sivustot ovat saavuttaneet näkyvyyttä Suomen matkailumarkkinoilla, on Rantapallo kotimaisista vaihtoehdoista kyselyn mukaan selkeästi tunnetuin. Viikoittain Rantapallon sivuilla vierailee noin 250 000 yksittäistä kävijää, jotka tulevat sivustolle lukemaan matkailuaiheisia artikkeleja, vertailemaan hintoja tai seuraamaan matkailublogeja.

Riikka Krenn
päätoimittaja

riikka.krenn@rantapallo.fi

Matkailuaiheista kuvamateriaalia: http://www.rantapallo.fi/lehdisto/