Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Suomalainen lumirakennusosaaminen teki kansainvälisen läpimurron

Lapland Safaris

Suomalainen lumirakennusosaaminen teki kansainvälisen läpimurron

Julkaistu: 03.01.2012 klo 11:25
Julkaisija: Lapland Safaris

Snow-how Lapista: Pohjois-Amerikan ensimmäinen lumikylä Snow Village Canada avataan Montrealiin 18.1.2012

Ulkoministeri Alexander Stubbin visio snow-howsta Suomen uutena vientituotteena on ottamassa aimo askeleen eteenpäin. – Suomi on ratkaisukeskeinen maa. Meille lumi ja jääkin ovat mahdollisuuksia uusiin ratkaisuihin. Suomen lumiosaamisesta on tullut vientituote, mistä Snow Village Canada on hieno esimerkki, sanoo Alexander Stubb.

Snow Village (Village des neiges) perustuu suomalaiseen konseptiin sekä lumi- ja jäärakennusosaamiseen. Molemmat on haettu Ylläkseltä. Rakennustöitä johtavat paikan päällä Montrealissa Rami ja Tomi Kurtakko, Lainion lumikylän yrittäjäveljekset Ylläsjärven kylästä. Yhteistyö sai alkunsa, kun montrealilaiset yrittäjät ja liikemiehet Guy Bélanger, Carl Fugère vaikuttuivat vierailustaan Lainion lumikylässä.

Kansainvälistä yhteistyötä tehdään kanadalais-suomalaisella omistuspohjalla Montrealissa.  Osakkaana Montreallin Snow Villagessa toimii suomalainen Snow Solutions Ltd, jonka osakkaina ovat Skandinavian suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris sekä Rami, Tomi ja Tuomas Kurtakko. Snow Solutions Ltd on rakentanut Lainion Snow Villagen lisäksi jo  lumikylän Norjaan, ja Montrealin lisäksi neuvotteluja käydään uusien kohteiden osalta eri puolilla maailmaa.

– Suomalaista snow-howta viedään maailmalle Suomessa tuotettavan matkailun lisäksi myös myymällä lumi- ja jäärakentamisen osaamista, huomauttaa Snow Solutions Ltd:n osakas Rami Kurtakko. Eräs suomalaisen lumirakennustekniikan valtti on kanadalaisten mukaan nopeus ja iglumuotoisten jäärakennusten tekeminen. Snow Solutions Ltd:n vastuulla Montrealissa on lumi- ja jäärakentamisen erikoisosaaminen lisäksi konsultoida mm. sähkö- ja valoasennuksista vastaavia yhtiötä.

Snow Village on saanut paljon huomiota Kanadan mediassa, ja 18.1. Snow Villagen virallisiin avajaisiin osallistuu myös Kanadan matkailuministeri.

Snow Village on paitsi Pohjois-Amerikan ensimmäinen Snow Village -brändin lumikylä, myös maailman ensimmäinen suurkaupungissa sijaitseva lumikylä. Snow Village sijaitsee aivan Montrealin keskustan tuntumassa Pyhän Helenan saarella, Parc Jean-Drapeaulla, ja sinne pääsee myös metrolla. Kylässä on tarjolla mm. koiravaljakkoajelua ja lumikenkäkävelyä – Lapin matkailukohteista tuttuja aktiviteettejä. Snow Village on tarkoitus rakentaa joka vuosi.

Snow Village Canada numeroina

• Hotelli jossa 30 lumihuonetta, n. 200 metriä lumesta rakennettuja hotellikäytäviä ja 5 lumesta rakennettua jätti-iglua
  • 60-paikkainen pohjoismaista ruokaa tarjoava lumiravintola
  • 250-paikkainen jääbaari
  • 200-paikkainen lumesta rakennettu kokoustila
  • Ulkoilmakylpylä poreammeineen, lumesta rakennettu 12 m korkea kappeli, liukumäkiä sekä tunnettuja Montrealin rakennuksia suurina lumiveistoksina
  • Budjetti 2 milj. Kanadan dollaria. Rahoittajina sekä yritykset että julkinen sektori
  • Avoinna 18.1.–31.3.2012
  • Odotetaan 100 000 kävijää

Rauno Posio, Lapland Safaris

Markkinointijohtaja, osakas

rauno.posio@laplandsafaris.fi

www.laplandsafaris.fi

Rami Kurtakko, Snow Village -konseptin kehittäjä, Montrealissa lumirakentamisesta vastaava Snow Solutions Ltd:n osakas.

yllassafarit@gmail.com

www.snowvillagecanada.com

Lapland Safaris on Pohjoismaiden suurin ja kokenein ohjelmapalveluyritys, joka toimii eri puolilla Lappia kahdeksassa kohteessa. Lapin luontoon ja kulttuuriin perustuvat ohjelmakokonaisuudet lisäävät asiakkaiden osaamista, hyvinvointia sekä itsensä tuntemista. www.laplandsafaris.fi