Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Kaakon matkailussa vauhdikasta kasvua – yöpymisten määrä ensimmäistä kertaa yli 200 000

Kaakko135°

Julkaistu: 20.02.2014 klo 15:40
Julkaisija: Kaakko135°

Vuonna 2013 Kotkan-Haminan seudun majoitusliikkeiden yöpymiset kasvoivat 18,8 % verrattuna vuoteen 2012. Samaan aikaan valtakunnallisesti yöpymiset laskivat 0,5 %.  Seudulla kirjattiin viime vuonna ensimmäistä kertaa yli 200 000 yöpymistä; tarkalleen 201 853 kappaletta.

Seudun yöpymisten kasvu perustuu erityisesti ulkomaisten yöpyjien määrän kasvuun, joka oli 38,8 %.  Myös kotimaisten yöpyjien määrä kasvoi seudulla viime vuonna yli 6 %. Majoituskapasiteetin käyttöaste nousi seudulla 7, 1 % edellisvuodesta, mikä on valtakunnallisesti seuduista kovin nousu.  Majoitusmyynnin kokonaisarvo seudulla oli viime vuonna noin 10, 07 miljoonaa euroa.

Yöpyjistä ulkomaalaisia oli noin 45 %. Ulkomaisista yöpyjistä suurin osa oli venäläisiä, lähes 48 %. Iso-Britanniasta saapuvien yöpyjien määrä kasvoi vuonna 2013 lähes kymmenkertaisesti (27 911 yöpymistä vuonna 2013  vrt. 2 612 yöpymistä vuonna 2012) aiempaan vuoteen verrattuna.

KASVUA VARSINKIN TYÖMATKAILIJOISTA

Yöpymistilastoissa näkyy vahvasti työmatkailun kasvu: yöpyjistä työmatkailijoita oli 47 %, jossa kasvua on edelliseen vuoteen verrattuna lähes 4 %. Työmatkailijoiden määrän kasvu on tullut erityisesti ulkomaisista yöpyjistä; vuonna 2013 ulkomaalaisten yöpymisistä yli 48 % oli ammattiin liittyviä kun edellisvuonna vastaava luku oli alle 17 %.

Tilastot perustuvat Tilastokeskuksen lukuihin.

SEUDUN YHTEINEN KAAKKO135° MARKKINOINTI ON HYVÄSSÄ VAUHDISSA

Vuosi 2014 on käynnistynyt kotimaan markkinoinnissa messuosallistumisilla, esitetuotannoilla ja kampanjoinnilla. Matkamessujen lisäksi Kaakko135 näkyy vahvasti maaliskuussa GoExpo- ja Kongressi-messuilla sekä huhtikuussa Tampereella Kotimaan Matkailumessuilla. Venäjän markkinointia toteutetaan tehokkaasti sähköisesti ja workshopeissa. Suomenkielisen esitetuotannon lisäksi venäjän- ja englanninkieliset versiot ilmestyvät helmikuun aikana.

Vuodesta 2012 toteutettu seudullinen yhteismarkkinointi sai oman yksikkönsä Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:ssä vuoden 2014 alusta. Kaakko135° matkailu yhdistää Kotkan, Haminan, Pyhtään, Virolahden ja Miehikkälän matkailumarkkinoinnin tavoitteena entistä tehokkaampi ja tasokkaampi toiminta.

Organisaatio toimii alueensa matkailuun erikoistuneena yksikkönä, joka tuottaa matkailun viestintä- ja informaatiopalveluita tiiviissä yhteistyössä seudun kuntien, yritysten ja seudullisten, kansallisten ja kansainvälisten sidosryhmien kanssa.

Birthe Suni, matkailujohtaja, Kaakko135° matkailu/Cursor Oy

puh. 040 190 2549, birthe.suni@kaakko135.fi