Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Heinäkuinen Bilbao –täynnä teatteria, ruokaa ja musiikkia

Pilgrim Oy

Heinäkuinen Bilbao –täynnä teatteria, ruokaa ja musiikkia

Julkaistu: 17.06.2016 klo 14:31
Julkaisija: Pilgrim Oy

Guggenheimin lisäksi Bilbaon ulkoilmatapahtumat kiehtovat kulttuurinnälkäistä katuteatteriesityksillään, ja herättelevät gastronomiasta kiinnostuneen makuhermoja. BBK Live on Bilbaon suurin musiikkifestivaali, joka kerää tuhansia kävijöitä joka vuosi. Getxo Jazz Festivaalilla esiintyy maailman jazz-parhaimmistoa.

Yksi Guggenheimin museon monista näyttelyistä on yhdysvaltalaisen kuvataiteilijan ja elokuvantekijän Andy Warholin näyttely. Näyttely on esillä lokakuun alkuun saakka.

26.6.- 2.7. juhlitaan varsinaisen kesäkauden alkamista Kalealdia –kulttuurifestivaalilla, joka tuo Bilbaon kaduille näyttäviä teatteri-, performanssi-, tanssi- ja sirkusesityksiä.

Kansainvälinen katuteatterifestivaali Lekeitiossa ja paprikan juhlaa Gernikassa

Pieni, 7000:n asukkaan Lekeition baskikaupunki puhkeaa täyteen katuteatteria 9.-10.heinäkuuta, kun merellisissä maisemissa starttaa Euroopan suurimpiin lukeutuva Lekeition katuteatterifestivaali. Tapahtumaa on vietetty yli 20 vuoden ajan. Lekeitio sijaitsee 60km:n päässä Bilbaosta ja siellä puhutaan pääasiallisesti baskinkieltä.

Kesäkuusta lokakuuhun 35km:n päässä Bilbaosta sijaitsevassa Gernikassa juhlistetaan ruokaa jokaisen kuukauden ensimmäisenä lauantaina. Heinäkuussa vuorossa ovat vihreät paprikat, joita voi maistella erilaisina pintxoina maukkaan paikallisen txakoli -valkoviinin kera.

Bilbao BBK Live Music Festival ja Getxo Jazz Festival

Bilbaon iso musiikkifestivaali kerää suuren tuhatpäisen yleisön joka vuosi. Tänä vuonna kansainväliseen artistikaartiin mahtuvat comeback:in tehnyt brittibändi New Order sekä nuoremman polven Years&Years. Skandinaviaa festivaaleilla edustaa ruotsalainen José Gonzalez.

14.-16.7. Bilbaon Getxon alueella pidetään jo 40. Getxo International Jazz-festivaali, jonne saapuu jazzin ja bluesin kärkikaartia ympäri maailmaa. Ulkoilmakonserteissa esiintyy tänä vuonna mm. Dee Dee Bridgewater, flamenco-jazzia yhdistelevä Jorge Pardo sekä Brasilian tunnetuimpiin artisteihin kuuluva Hermeto Pascual. Lisäksi festivaaleilla etsitään tulevaisuuden lupauksia.

www.bilbaobbklive.com

www.getxo.eus/es/getxo-jazz