Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » Finnmatkat myi lentokoneet ennätystäyteen huhtikuussa

Finnmatkat

Finnmatkat myi lentokoneet ennätystäyteen huhtikuussa

Julkaistu: 26.05.2015 klo 12:21
Julkaisija: Finnmatkat

Suomen suurin matkanjärjestäjä teki kaikkien aikojen ennätyksen lentojen myynnissä viime kuussa. Finnmatkojen lomalentojen täyttöaste oli huhtikuussa 99,8 prosenttia.

Kovin montaa paikkaa ei jäänyt myymättä: tarkalleen niitä oli huhtikuussa Finnmatkojen lomalennoilla kaikkiaan vain 20.

– Kun ottaa huomioon, että kaikkiaan kapasiteettimme huhtikuussa oli runsaat 10 000 paikkaa, niin käytännössä nyt olemme haamurajalla. Teknisten syiden takia pystymme tuskin enää tämän tarkemmin lentopaikkoja täyttämään, Finnmatkojen maajohtaja Tiina Sirén toteaa.

Lentojen täyttöasteprosentti oli huhtikuussa 99,8. Keskimäärin Finnmatkojen lomalennot saatiin menneen talvikauden aikana täyteen 99,7 prosentin tarkkuudella, mikä on yhtiön pohjoismaisen emokonsernin TUI Nordicinkin paras tulos.

Koneiden erinomaiseen täyttöön vaikuttavat paitsi koko alan kapasiteetin sopeuttaminen vastaamaan yleistä taloustilannetta, myös lomamatkakysynnän ja äkkilähtömyynnin selvä piristyminen.

– Asiakkaat ovat myös selvästi huomanneet, että moniin paikkoihin pääsee suorilla lomalennoilla paljon helpommin ja edullisemmin kuin reittilennoilla. Lopulta asiakas tekee itse päätöksen, valitseeko pelkät lennot vai koko valmismatkapaketin, Tiina Sirén valottaa.

Täysien koneiden lennättäminen on myös ympäristölle ystävällisin tapa lentää: loma- eli tilauslento kuormittaa ympäristöä vähiten, kun lasketaan polttoaineenkulutusta matkustajaa kohti. Korkean täyttöasteen lisäksi matkustajakohtaista ympäristökuormitusta helpottaa se, että lomalennoilla käytettävissä koneissa on usein enemmän istuimia kuin reittilennoilla. Myös uudenaikainen konekanta ja suorat lennot ilman välilaskuja vähentävät polttoaineen käyttöä ja siten myös lentämisen ympäristövaikutuksia.

Oy Finnmatkat Ab on Suomen suurin matkanjärjestäjä, ja se järjestää vuosittain noin 260 000 valmismatkaa. TEMA on Finnmatkojen kulttuuriin ja luontoon erikoistunut kiertomatkajärjestäjä. Finnmatkat kuuluu Pohjoismaiden johtavaan matkanjärjestäjäkonserniin TUI Nordiciin. Se on osa Lontoon pörssissä noteerattua maailman suurinta matkailukonsernia, TUI Groupia, jolla on vuosittain yli 30 miljoonaa matkustajaa 31 maasta.