Etusivu » Tiedotteet » Matkailu » ALLAS SEA POOL -MERIKYLPYLÄ AVAUTUU KESÄLLÄ

ALLAS SEA POOL -MERIKYLPYLÄ AVAUTUU KESÄLLÄ

Julkaistu: 29.04.2016 klo 09:57
Julkaisija: Allas Sea Pool

Helsingin Kauppatorin kupeeseen Katajanokalle parhaillaan kohoavan Allas Sea Poolin rakentaminen etenee vauhdikkaasti. Merikylpylän käyttöönotto tapahtuu vaiheittain. Alueen avajaisia hiekkarantoineen, terassikahviloineen ja liikuntatiloineen suunnitellaan juhannusviikolle. Saunat ja kelluva laiturialue altaineen avautuvat elokuun alussa, jolloin pääsee uimaan.

Keväällä 2017 täysin valmis Allas Sea Pool tarjoaa uima-altaita, saunoja, ravintolan sekä hyvinvointi- ja kulttuuripalveluita meren äärellä pääkaupungin ydinkeskustassa. Allas Sea Pool herättelee henkiin vanhan ajan kylpyläkulttuuria, jolloin kylpylöihin tultiin keskustelemaan, rauhoittumaan ja viettämään hyvää elämää veden äärelle.

Hyvinvoinnin ohella puhtaampi tulevaisuus on yksi Allas Sea Poolin keskeisistä teemoista. Tämän vuoden elokuussa avataan myös Cleantech Finland -showroom, joka esittelee kestävää kehitystä edistäviä sekä ympäristökuormitusta vähentäviä teknologiaratkaisuja ja palveluita.

Kesäksi aukeava terassipaviljonki toimii kunnes varsinainen ravintolarakennus valmistuu huhtikuussa 2017. Ravintolatoiminnan Altaalla toteuttaa muun muassa Pastorin ja Dylan-ravintoloiden taustalla vaikuttava Kim Heiniön perustama Soupster Family.

“Allas Sea Pool on ainutlaatuinen keidas keskikaupungilla, eikä vastaavaa palvelukokonaisuutta löydy muualta maailmasta. Merikylpylää on odotettu Helsinkiin kauan. Rakennusprosessissa on paljon liikkuvia osia, joiden muutokset vaikuttavat Altaan vaiheittaiseen avaamiseen. Kesällä päästään uimaan”, Helsinki Allas Oy:n toimitusjohtaja ja projektin vetäjä Raoul Grünstein lupaa.

Altaan avaaminen on tärkeä hetki myös Helsingin kaupungille. "Allas avaa Meri-Helsinkiin kokonaan uuden ulottuvuuden, kun perinteisten satama- ja toritoimintojen rinnalle nousee uiminen ja saunominen. Toivoa sopii, että Allas osaltaan laajentaa ja vilkastuttaa kaupungin ydinkeskustaa. Allas myös symboloi Helsingin sitoutumista Itämeren tilan parantamiseen", kertoo rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri.

Ympäri vuoden toiminnassa oleva Allas on avoinna joka päivä juhlapyhiä lukuun ottamatta. Pääsymaksu on 9 euroa aikuisilta ja 6 euroa lapsilta. Pinta-alaa Allas Sea Poolilla tulee olemaan yhteensä yli 9.000 m² ja kelluvalla laiturialueella yli 2.600 m². Kun Allas Sea Pool ravintoloineen toimii täydessä laajudessaan, se työllistää vuositasolla 60 henkilöä.

Allas Sea Poolin kokonaisinvestointi on lähes 9 miljoonaa euroa, josta viime ja tämän vuoden investoinnit ovat noin 8 miljoonaa euroa. Rahoitusta on kerätty monesta lähteestä, joista merkittävimmät ovat emoyhtiön sijoitukset, lainarahoitus sekä yhteistyökumppanien panokset. Yksi uusista rahoitusmuodoista oli joukkorahoitus, joka ylitti reippaasti tavoitteensa. Allas-projektin tukijoiden joukossa on useita tunnettuja helsinkiläisiä, mm. kaupungin kulttuurijohtaja Stuba Nikula, Tuomas Enbuske, Sara La Fountain sekä Kirsi Piha.

Altaan arkkitehtisuunnittelusta vastaa Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy. Altaan toteutuksessa on mukana lukuisia merkittäviä suomalaisia yrityksiä, joiden kanssa toteutettavasta yhteistyöstä tiedotetaan myöhemmin keväällä.

KUVAT

LISÄTIEDOT

Raoul Grünstein
raoul.grunstein@korjaamo.fi