Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Sangen Oy aikoo elvyttää humalanviljelyn – Euroopan ensimmäinen kasvihuone Tyrnävälle?

Sangen Oy

Julkaistu: 15.02.2016 klo 08:00
Julkaisija: Sangen Oy

Sangen Oy:n yksi johtoajatus alkoholijuomien tuottamisessa on toteutumassa. ”Paikallisten raaka-aineiden hyödyntäminen oluen panoprosessissa on tärkeää meille ja siksi haluamme elvyttää humalan viljelyn Suomessa”, kertoo kasviasiantuntija Veli Mathlin Sangen Oy:stä. ”Tällä hetkellä humalan viljely Suomessa rajoittuu lähinnä koristekasvituotantoon, vaikka aikoinaan sitä viljeltiin laajalti ympäri Suomen. Humalan tuotannon edellytyksiä tullaan selvittämään mm. Oulun ammattikorkeakoululle tehtävän opinnäytetyön avulla sekä viljelykokeilla avomaalla ja kasvihuoneessa”, Mathlin jatkaa.

Humalan kasvihuonetuotannon ympärille on tarkoitus hakea hankerahoitusta. "Olemme käyneet neuvotteluja PPL:n ja ELYn kanssa. Hanke-esitys on saanut hyvän vastaanoton ja mahdollisuuksia on myös EU-tason rahoitukseen ja yhteistyöhön", kertoo Sangen Oy:n tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava TkT Sanna Taskila.

Hanke on jo herättänyt kiinnostusta ja Tyrnävän kunnanjohtaja Marjukka Manninen kumppaneineen on tarjoutunut selvittelemään sopivaa yrittäjää ja paikkaa Tyrnävän teollisuusalueelta kasvihuoneelle. ”Hanke on mielenkiintoinen ja konkreettinen, uskomme vahvasti, että se starttaa”, Manninen kertoo.

Ensimmäiset humalan taimet on tarkoitus lisätä paikallisista viljelykarkulaisista, joita löytyy useasta paikasta vanhojen maatilojen ympäristöistä. Hankkeen toteutuessa aikataulun mukaisesti voidaan odottaa ensimmäistä humalasatoa jo ensi syksynä.

Mikko Ahokas

Hallituksen puheenjohtaja, Sangen Oy

Mobile: +358 40 502 5249

E-mail: mikko.ahokas@sangen.fi

Sangen Oy on oululainen v. 2015 perustettu yritys, joka valmistaa ja valmistuttaa alkoholipitoisia juomia, pääasiassa suomalaisista puhtaista raaka-aineista. Toiminnan ytimenä on tuotekehityslaboratorio. Sangen Oy on myös Tornion Panimon pääomistaja ja aloittanut 10.2. investoinnin kohteena olevalle panimolle erillisen osakeannin osoitteessa www.sangen.fi/anti.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki