Etusivu » Tiedotteet » Markkinointi » Hymyä, hyviä tapoja ja huomiointia – matkustajien toiveet joukkoliikenteeseen

HSL Helsingin seudun liikenne

Hymyä, hyviä tapoja ja huomiointia – matkustajien toiveet joukkoliikenteeseen

Julkaistu: 27.05.2012 klo 12:45
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n ja muiden joukkoliikennetoimijoiden Matkarauhaa-kampanja päättyy sunnuntaina Maailma kylässä -festivaalilla, jossa julkaistiin matkustajien matkarauhatoiveista koottu kirja.
– Matkustajat toivoivat joukkoliikenteeseen erityisesti toisten huomioon ottamista ja nostivat hyvät käytöstavat kunniaan, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi totesi kampanjan sadosta festivaalin päälavalla pidetyssä tilaisuudessa.

Matkarauhatoiveita oli mahdollista jättää kevään ajan HSL:n ylläpitämälle Matkarauhaa.fi-sivustolle, jonne kertyi kaikkiaan 5 689 toivetta. Lisäksi matkarauhaa on voinut vielä toivottaa HSL:n osastolla Maailma kylässä -festivaalilla. Festivaalivierailta on tullut sunnuntaina puoleen päivään mennessä yli 600 toivetta.

Joukkoliikenteen käyttäjät muistuttivat jättämissään toiveissa esimerkiksi kohteliaisuuden merkityksestä: istumapaikka olisi hyvä luovuttaa kyytiin nousevalle vanhukselle ja laukku siirtää ruuhka-aikana syliin viereistä penkkiä varaamasta.

Kanssamatkustajia myös pyydettiin välttämään äänekästä musiikin kuuntelua ja kännykkään juttelua. Kaikenlainen räyhääminen, sotkeminen ja kiroilu tuomittiin yhteistuumin. Tervehtimistä ja hymyä puolestaan peräänkuulutettiin.

HSL:n Matkarauhaa-kirja on tiedotteen liitteenä ja luettavissa myös HSL:n verkkosivuilla osoitteessa

Hyvät tavat luovat myönteistä ilmapiiriä

Tammikuussa käynnistyneen Matkarauhaa-kampanjan keskeisenä viestintä on ollut, ettei huono tai loukkaava käytös kuulu joukkoliikennevälineisiin. Jokaisen pitäisi voida matkustaa ja tehdä työtään ilman pelkoa fyysisestä tai sanallisesta häirinnästä.

– Tämä on myös HSL:n tuoreen turvallisuusstrategian kantava periaate. Turvallisuus ja turvallisuuden tunne ovat oleellinen osa toimivaa joukkoliikennettä, ja HSL tekee jatkuvasti työtä niiden eteen, Suvi Rihtniemi kertoo.

Joukkoliikenteen turvallisuuteen vaikuttaa moni tekijä: rakennettu ympäristö, kulkuvälineiden ominaisuudet ja varusteet, henkilökunnan koulutus ja ohjeistus, järjestyksenvalvonta sekä kamera- ja hälytysjärjestelmät.

– Kampanjalla on haluttu nostaa tärkeä teema keskustelunaiheeksi, kuunnella matkustajia, parantaa matkustajien ja henkilökunnan turvallisuutta sekä luoda myönteistä, kunnioittavaa ilmapiiriä joukkoliikenteeseen, Rihtniemi summaa.

Matkarauhaa-kampanjasta ovat vastanneet HSL:n lisäksi HKL, VR, Eläköön.fi-liikenneturvallisuuskampanja ja Veolia Transport.

LIITE: Matkarauhaa-kirja

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, suvi.rihtniemi@hsl.fi, 050 565 8884
HSL:n viestintäjohtaja Mari Flink, mari.flink@hsl.fi, 040 715 0440
HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta, matti.lahdenranta@hel.fi, 050 385 5020
VR:n lähiliikennejohtaja Antti Korhonen, antti.korhonen@vr.fi, 040 8621 720
Eläköön.fi-liikenneturvallisuuskampanjan puheenjohtaja, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin viestintäjohtaja Riitta-Liisa Linnakko, riitta-liisa.linnakko@trafi.fi, 050 337 4426
Veolia Transportin toimitusjohtaja Janne Vihavainen, janne.vihavainen@veolia-transport.fi, 040 571 6652

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää, ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.