Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Suomen ammattikalastus poistaa vuodessa 570 tonnia fosforia Itämerestä!

Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry

Suomen ammattikalastus poistaa vuodessa 570 tonnia fosforia Itämerestä!

Julkaistu: 01.04.2014 klo 10:36
Julkaisija: Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry

Tämä on kerrankin positiivinen Itämeren ympäristöuutinen eikä mikään aprillipila! Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ennakkotietojen mukaan Suomen merikalastuksen saalis oli vuonna 2013 noin 138 miljoonaa kiloa. Saalis koostuu pääosin silakasta ja kilohailista, mutta myös muista kalalajeista kuten turska, lohi, kuha, ahven ja siika. Kalastettu kala sisältää fosforia ja typpeä, ja esimerkiksi Itämeren silakan tuorepainosta 0,4 % on fosforia ja 2,16 % typpeä (RKTL selvityksiä 2/2008 s. 35).

Suomen kalastus poisti Itämerestä vuonna 2013 saaliin mukana huikeat 570 tonnia fosforia ja 3000 tonnia typpeä! Vertailun vuoksi suurten kaupunkien fosforin pistekuormitukset jätevesipuhdistamoista Itämereen vuonna 2013 olivat: Helsinki n. 21 tonnia, Espoo n. 5 tonnia ja Turku n. 5 tonnia. Hajakuormituksena Vantaanjoki toi n. 110 tonnia fosforia Itämereen ja neljä jokea Saaristomereen n. 400 tonnia fosforia. Kalastuksen kautta Itämeren ekosysteemistä poistuva 570 tonnia puhdasta fosforia on siis huomauttavan iso ja merkittävä määrä verrattuna piste- ja hajapäästöihin.

Saaristomeren suojelurahaston vuoden 2013 esitteessä (http://www.saaristomerensuojelurahasto.fi/lahjoita) sanotaan että fosfori on ravinne joka eniten vaikuttaa Saaristomeren rehevöitymiseen. Esitteessä sanotaan myös että yhden gramman fosforin poistaminen maksaa 50 senttiä. Näin laskettua Suomen ammattikalastajat poistavat vuodessa fosforia Itämerestä 285 miljoonan euron edestä.

Jokainen suomalainen voi edesauttaa Itämeren paranemista syömällä kotimaista kalaa ainakin kaksi kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen. Suomen ammattikalastajat tekevät todellisen lähiruoan toimittamisen ohella arvokasta ympäristötyötä joka päivä Itämeren hyväksi. Kalansyönti vaikuttaa positiivisesti myös terveyteen ja hyvinvointiin. Syömällä kotimaista kalaa, edesautat Itämeren puhdistumista ravinteista, terveytesi ja hyvinvointisi paranee samalla kun työllistät suomalaisia ammattikalastajia!

Lisätiedot:

Kim Jordas, Suomen Ammattikalastajaliitto, puh.0400-720 690

Kaj Mattsson, Åbolands Fiskarförbund, puh. 0400 – 573 474

Guy Svanbäck, Österbottens Fiskarförbund, puh. 0500-860 566

Christian Lindén, Nylands Fiskarförbund, puh. 040-354 2317

Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry on suomalaisen ammattikalastajan ja kalastuselinkeinon edustaja.