Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Luomun ripeä kasvu laittaa valvonnan uusiksi

Pro Luomu ry

Luomun ripeä kasvu laittaa valvonnan uusiksi

Julkaistu: 26.09.2012 klo 12:00
Julkaisija: Pro Luomu ry

Luomutuotannon ja -kulutuksen reipas kasvu Suomessa saa nykyisen luomuvalvontajärjestelmän natisemaan liitoksissaan. Eviran ennakkotietojen mukaan Suomen luomupeltopinta-ala nousee tänä vuonna yhteensä noin 205 000 hehtaariin, ja etenkin luomukotieläintilojen määrä lisääntyy ennätysvauhtia.

Eviran pääjohtaja Matti Aho toteaa, että nykyisen luomuvalvontajärjestelmän vaihtoehtoja on pohdittava juuri volyymin kasvun takia. Maa- ja metsätalousministeriö onkin asettanut selvitysmiehen miettimään luomuvalvonnan kehittämistä. Työn on määrä valmistua marraskuun alussa.

– Vakavasti punnittavia vaihtoehtoja nykyiselle hajautetulle viranomaisjärjestelmälle ovat siirtyminen kolmannen osapuolen organisoimaan valvontaan tai viranomaisvalvonnan kokoaminen valtakunnalliseen yksikköön, Aho arvioi.

Kaakkois-Suomi ja Etelä-Savo mukana kasvutrendissä

Luomutuotanto on vahvassa kasvussa myös kaakkoisessa Suomessa. Etelä-Karjalassa toimii tällä hetkellä 94 luomutilaa, joilla on luomussa tai siirtymävaiheessa yhteensä 4 100 peltohehtaaria. Kymenlaaksossa vastaavat luvut ovat 130 luomutilaa ja 8 200 hehtaaria. Tänä vuonna luomuvalvontaan on kahden maakunnan alueella liittynyt yhteensä 21 uutta luomutilaa.

Luomu kiinnostaa yhä useampia myös Etelä-Savossa, joka on jo entuudestaan vahva luomumaakunta: sen alueella on 251 luomumaatilaa ja 9 000 hehtaaria luomupeltoa. Luomuvalvontajärjestelmään on Etelä-Savossa tänä vuonna liittynyt 27 uutta luomutoimijaa.

Oman maakunnan luomutuotteita on Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa saatavilla kaupoissa kohtuullisesti, ja Etelä-Savossa etenkin kasvikunnan tuotteita hyvin. Kaikkien kolmen maakunnan alueella kaivattaisiin kuitenkin enemmän luomukotieläintuotantoa, jotta tarjonta vastaisi kasvavaan kysyntään. Suurin pula on luomulihasta, ja myös luomumaitotuotteita tarvittaisiin kauppoihin lisää. Niin ikään luomuvihannesten kysyntä on nousussa.

Lisää luomua -seminaari tasoittaa tietä

Pro Luomu ry järjestää tänä syksynä Lisää luomua -kiertueen, jonka tavoitteena on kannustaa uusia tuottajia ja elintarvikevalmistajia luomun pariin. Kiertue pysähtyy tiistaina 9.10.2012 Lappeenrannassa Etelä-Karjalan ammattiopistolla.

Lappeenrannan Lisää luomua -seminaarissa puhuvat mm. Eviran pääjohtaja Matti Aho ja kansanedustaja Kimmo Tiilikainen. Luomun näkymiä luotaavat suomalaisten kauppaketjujen edustajat, ja luomuvalvonnan asiantuntija Jaana Elo neuvoo, miten byrokratiasta selviää.

Seminaari nostaa esiin myös lukuisia alueellisia luomuhankkeita ja -toimijoita, joiden infopisteisiin osallistujat voivat tutustua ennen ja jälkeen seminaarin. Niin ikään neuvonta ja tuottajajärjestöt ovat näkyvästi mukana tapahtumassa.

Tervetuloa Lisää luomua -seminaariin!

Aika: tiistai 9.10.2012 klo 9.00–15.15

Paikka: Etelä-Karjalan ammattiopisto, auditorio (Pohjolankatu 10, Lappeenranta)

Seminaarin puheenjohtajana toimii Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen päällikkö Jyrki Pitkänen.

9.00 Kahvitarjoilu, infopisteet avoinna

10.00 Luomun valtakunnalliset tavoitteet, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, ProLuomu

10.10 Mitä luomulle kuuluu? pääjohtaja Matti Aho, Evira

10.30 Miksi haluan edistää luomun kasvua? kansanedustaja ja luomuviljelijä Kimmo Tiilikainen

10.45 Vakain tuumin ja harkiten - maakunnissa lämmetään luomulle, asiantuntija Marja Pulkkinen, Etelä Savon ELY-keskus

11.00 Luomu on kasvussa - miten kauppa vastaa luomuhaasteeseen? päivittäistavarakaupan johtaja Pirjo Immonen, Osuuskauppa EK ja kauppias Jari Maukonen, K-Market Kristiina

11.20 Luomu valintana, tuotekehityspäällikkö Marita Leskinen, Järvi-Suomen Portti

11.35 Luomu onnistuu, luomutuottajien puheenvuoroja (Tero Tolvanen, Vavesaaren luomutila, Mikko Häyhä, Kymen Luomu)

12.15 Hyvät keinot selvitä luomubyrokratiasta, asiantuntija Jaana Elo, KoKo-palvelut

12.30 Infopisteet puheenjohtajan haastateltavina

12.45 Yhteenveto

13.00 Lounas: luomu-buffet

13.30 Infopisteet avoinna

15.15 Tilaisuus päättyy

Tilaisuus on maksuton, mutta ruokatarjoilun takia ilmoittautuminen viimeistään 2.10.: ProAgria Etelä-Karjala puh. 020 747 2600 tai veera.toivonen@proagria.fi

Lisää luomua -seminaarin järjestävät Pro Luomu ry, ProAgria Etelä-Karjala ry, Saimaan Luomu ry, Kaakkois-Suomen ja Etelä-Savon ELY-keskukset sekä MTT:n EKOKAS-hanke. Lisää luomua -kiertuetta tukee maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila/Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252, marja-riitta.kottila@proluomu.fi ja Arja Nykänen/Saimaan Luomu ry, puh. 040 773 9169 ja arja.nykanen@mtt.fi

Pro Luomu ry on vuonna 2011 perustettu yhdistys, jonka tehtävänä on edistää Suomen luomualan kasvua ja kehitystä. Pro Luomun noin 30 jäsentä ovat luomun parissa elintarvikealalla toimivia yrityksiä ja yhdistyksiä.