Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Kuuma kesä verotti kasvissatoja - valikoima monipuolinen

www.kasvikset.fi

Kuuma kesä verotti kasvissatoja - valikoima monipuolinen

Julkaistu: 10.08.2010 klo 15:40
Julkaisija: www.kasvikset.fi

Kasviksia nyt monipuolisesti. Elokuu on tunnetusti kasvisten kulta-aikaa. Tuttujen suosikkien lisäksi loppukesällä saa sellaisiakin kasviksia, joita ei muulloin aivan vastapoimittuina ole tarjolla. Koska kuuma kesä on verottanut osansa kasvisten satomääristä, olisi hyvä valita syötäväksi mahdollisimman monenlaisia kasviksia, vähän kaikkea. Kasvissatoja riittää näin tasaisesti ja samalla ruoka saa makuja ja elimistö hyvää oloa.

Kasviksia nyt monipuolisesti

Elokuu on tunnetusti kasvisten kulta-aikaa. Tuttujen suosikkien lisäksi loppukesällä saa sellaisiakin kasviksia, joita ei muulloin aivan vastapoimittuina ole tarjolla. Koska kuuma kesä on verottanut osansa kasvisten satomääristä, olisi hyvä valita syötäväksi mahdollisimman monenlaisia kasviksia, vähän kaikkea. Kasvissatoja riittää näin tasaisesti ja samalla ruoka saa makuja ja elimistö hyvää oloa.

Kuivuuttakin enemmän monia avomaan kasviksia on koetellut kova kuumuus. Salaatit ja erilaiset kaalit ovat kärsineet kuumuudesta kaikkein eniten. Ahkera sadetus on auttanut, ja toisaalta varastoitavien kasvisten satokausi jatkuu vielä elo-syyskuun ajan. Jos vettä saadaan tasaisina, parhaimmillaan 15 – 20 mm:n jaksottaisina sateina, kasvikset saavat uutta puhtia ja kasvu jatkuu suotuisasti.

Maantieteelliset ja aivan paikallisetkin erot kasvuolosuhteissa ovat olleet suuria. Kovassa kuumuudessa kasvi sulkee ilmarakosensa, yhteyttäminen pysähtyy ja kasvu lakkaa, koska kasvi ei saa vettä eikä ravinteita. Touko-kesäkuussa muun muassa juurekset kasvoivat hyvin, mutta heinäkuussa kasvu oli kovin vähäistä. Toisaalta esimerkiksi Pohjanmaalta löytyy alueita, joissa sateita on saatu riittävästi. Kuivuutta puolestaan oli pisimpään Itä-Suomessa ja lounaisilla ja eteläisillä rannikkoalueilla. Rajumyrskyt eivät ole kasvisviljelmiä turmelleet.

Tiedote kokonaisuudessaan avautuu alla näkyvästä linkistä:

Lisätiedot:

Pirjo Toikkanen