Etusivu » Tiedotteet » Maatalous » Hyödyllisiä mehiläisiä ei saa myrkyttää

Suomen luonnonsuojeluliitto

Hyödyllisiä mehiläisiä ei saa myrkyttää

Julkaistu: 20.02.2013 klo 14:58
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto ja Luonto-Liitto vaativat Suomen hallitukselta tukea mehiläisille vaarallisten hyönteismyrkkyjen kiellolle EU:ssa. Komissio on esittänyt kieltoa, mutta julkisuudessa olleiden tietojen mukaan maa- ja metsätalousministeriö on virkamiestasolla esittänyt vastustavansa sitä. Suomen hallitus ei ole ottanut vielä asiaan kantaa.

Neonikotinoidit aiheuttavat tutkimusten mukaan haittaa mehiläisille. Ne ovat johtaneet muissa maissa jopa mehiläisten joukkokuolemiin. Mehiläiset ovat tärkeitä kasvien pölyttäjiä. Niiden väheneminen aiheuttaisi merkittäviä satotappioita luonnonkasvien lisäksi monille viljelykasveille.

Maa- ja metsätalousministeriö on perustellut kantaansa sillä, että kyseiset hyönteismyrkyt olisivat ainoa tapa suojata suomalaista rypsisatoa.

"On ristiriitaista väittää neonikotinoidien käytön olevan välttämätöntä rypsin suojelemiseksi, kun sen käyttökin vähentäisi satoa", Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava toteaa.

Maa- ja metsätalousministeriön sekä öljykasvisektorin yhteinen työryhmä VYR on omissa julkaisuissaan todennut, että mehiläiset pölyttävät rypsistä jopa 90 prosenttia. Vaikka rypsi pölyttyisi tuulenkin ansiosta, mehiläispölytys lisää rypsisatoa 10–15 prosenttia.

Päätöksenteossa on syytä muistaa varovaisuusperiaate: Vaikka Suomessa ei vielä ole todettu mehiläisten joukkokuolemia, on syytä ryhtyä toimiin neonikotinoidien kieltämiseksi. Neonikotinoidien vaarallisuudesta on riittävä näyttö maailmanlaajuisesti.

"Pölyttäjiä ei saa vaarantaa", Sulkava summaa.

Mehiläisten pölytys on ihmisen ruoantuotannolle elintärkeä luonnon ekosysteemipalvelu. Tämäkin tapaus osoittaa, kuinka ihminen on ruoantuotannossa riippuvainen luonnosta ja kuinka luonnonsuojelu on ihmisellekin hyödyllistä.

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö. Sen toiminta kattaa koko maan Ahvenanmaata lukuunottamatta.