Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Sekajätteen koostumusta tutkitaan Korvenmäessä

Lounais-Suomen Jätehuolto

Sekajätteen koostumusta tutkitaan Korvenmäessä

Julkaistu: 03.05.2016 klo 16:00
Julkaisija: Lounais-Suomen Jätehuolto

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) tutkii energiahyötykäyttöön toimitettavan sekajätteen koostumusta Korvenmäen jätekeskuksessa Salossa. Tutkimusteltassa lajitellaan käsin sekajätettä 39 eri jätejakeeseen.

Tutkimuksessa on mukana normaaleilla reiteillä kerättyjä jätekuormia taloyhtiöistä sekä omakotitaloista taajamissa ja haja-asutusalueella. Tavoitteena on viikon aikana lajitella 35 noin 100 kg:n näytettä.

Edellisen kerran sekajätettä tutkittiin Salon Korvenmäessä keväällä 2013. Nyt tehtävässä tutkimuksessa hyödynnetään valtakunnallisesti kehitettyä ohjeistusta sekalaisen jätteen tutkimiseen. Nyt tehtävää tutkimusta vastaava tutkimus tehtiin viime keväänä Topinojan jätekeskuksessa Turun seudulla kerättävästä polttokelpoisesta jätteestä.

LSJH:n tutkimukset ovat osa valtakunnallista, Tekesin rahoittamaa ARVI-hanketta. Jätteen keskimääräisen koostumuksen lisäksi tehtyjen tutkimusten tuloksista pyritään arvioimaan erilaisten kiinteistökohtaisten erilliskeräysvelvoitteiden vaikutusta sekajätteen koostumukseen. Tutkimukset jatkuvat vielä syksyllä Turussa ja Salossa, jolloin arvioidaan vuodenajan mahdollisia vaikutuksia jätteen koostumukseen.

Korvenmäessä tehtävän koostumustutkimuksen tulokset julkaistaan Turun AMK:ssa tehtävänä opinnäytetyönä. Lajittelutyötä tekevät Turun AMK:n ympäristöteknologian ja Livian luonto- ja ympäristöalan opiskelijat.

Lisätietoja antavat:

Päivi Mikkola, viestintäpäällikkö, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, puh. 020 728 2112

Kaisa Katajisto, opinnäytetyöntekijä, Turun AMK ympäristöteknologia, puh. 040 8670 127

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) on 17 kunnan omistama yhtiö. Huolehdimme kuntien puolesta asukkaiden jätehuollon järjestämisestä ja jäteneuvonnasta. Julkiset palvelut sekä koulutus- ja terveydenhoitoalan toimijat ovat myös asiakkaitamme. Toimialueella asuu noin 412 500 asukasta, vapaa-ajanasuntoja alueella on noin 34 000. Yhtiön tavoitteena on pienempi kuorma huomiselle!

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki