Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Lupaavia tuloksia jäte- ja valumavesien puhdistuksessa RENKAITA KIERRÄTETÄÄN SYNKKINÄKIN AIKOINA

Suomen Rengaskierrätys Oy

Julkaistu: 22.01.2015 klo 15:45
Julkaisija: Suomen Rengaskierrätys Oy

Autonrenkaita kierrätetään vilkkaasti markkinoiden synkkyydestä huolimatta. Suomen Rengaskierrätys Oy:n tilastojen mukaan vanhoja renkaita kerättiin vuonna 2014 noin 49 800 tonnia, kun vuotta aiemmin päästiin niukasti yli 50 000 tonnin. Rengasmassasta hyödynnettiin lähes 48 300 tonnia lähinnä maanrakennus- ja energiatarpeisiin.

Renkaiden keräysmäärät ovat vuosien varrella kehittyneet autokannan ja taloustilanteen mukaan. Viime syksyn rengasratsioissa henkilö- ja pakettiautojen renkaat olivat odotettua paremmassa kunnossa. ”Useimmat autoilijat näyttäisivät pitävän huolta renkaistaan taloudellisesti vaikeinakin aikoina. Lisäksi aika on ollut otollinen nurkkien siivoamiseen”, Rengaskierrätyksen toimitusjohtaja Risto Tuominen arvelee.

Tuottajayhteisö hoitaa kierrätysvelvoitteen

Renkaiden kierrätys kuuluu tuottajavastuun piiriin. Uudet määräykset velvoittavat renkaiden tuottajat huolehtimaan siitä, että käytöstä poistetuista renkaista hyödynnetään vuosittain vähintään 95 prosenttia. Lisähaastetta kierrätykseen tuo kaatopaikka-asetus, jonka mukaan rengasmateriaalia voi käyttää jatkossa vain kaatopaikkojen pintarakenteissa.

Suomen Rengaskierrätys Oy on hyväksytty uuden jätelain mukaiseksi tuottajayhteisöksi. Tuottajayhteisö hoitaa tuottajavastuun mukaisen kierrätysvelvoitteen tuottajayhteisöön liittyneiden yritysten puolesta. ”Tällä hetkellä meillä on noin 280 tuottajajäsentä. Valitettavasti markkinoilla on yhä vapaamatkustajia, jotka eivät ole hakeutuneet tuottajarekisteriin tai tehneet yhteistyösopimusta kanssamme”, Tuominen paheksuu.

Rengasrouheella paljon potentiaalia

Alustavien tulosten mukaan rengasrouhe toimii mainiosti biosuodatusmateriaalina jäteveden puhdistuksessa. Pelkästään vedenpuhdistuksen ei kuitenkaan uskota korvaavan kokonaan vähenevää kaatopaikkakäyttöä. ”Tuoreessa selvityksessä arvioimme rengasrouheella olevan monia mahdollisuuksia maa-aineksen korvaajana”, Apila Group Oy:n ympäristöasiantuntija Sanni Pisto toteaa ja kannustaa rohkeasti kokeilemaan uusia käyttötapoja.

Rengasrouheen soveltuvuutta tutkitaan parhaillaan kosteikkorakenteissa, jotka puhdistavat maatalouden valumavesiä. ”Tästä kokeilusta odotamme hyviä tuloksia, jolloin rengasrouheen käyttökohteiden kirjo laajenee huomattavasti. Testaamme myös teollisuuden erilaisten jätevesien puhdistuskäyttöä. Rengasrouheen soveltuvuus kuhunkin kohteeseen pitää ainakin alkuun testata erikseen”, Pisto avaa kehitysnäkymiä.

Kuvassa rengasrouhetta (Lähde: YLE / Pentti Huotari)

Liitteenä tiivistelmä Rengasrouhe maa-aineksen korvaajana (Apila Group Oy, 2014)

Suomen Rengaskierrätys Oy

Käytöstä poistettujen renkaiden järjestelmällinen kierrätys käynnistettiin 1995, jolloin rengasalan keskeiset toimijat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n tuottajavastuuseen perustuvan kierrätysvelvoitteen hoitamiseksi. Yritys vastaa tuottajayhteisönä renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä yhteistyösopimuksen tehneiden renkaiden tuottajien puolesta. Huolehdimme kierrätyksestä valtakunnallisesti, tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti.

toimitusjohtaja Risto Tuominen,
Suomen Rengaskierrätys Oy,