Etusivu » Tiedotteet » Maaseutu » Ajankohtaista Pohjois-Savosta: Green care tuo hoitokotipäiviin laatua ja sisältöä

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 02.07.2015 klo 09:41
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Lampaita, kanoja, kotikissoja ja jänisjahtia. Siinä motivaattoreita, joilla ikääntyneet ja muistisairaat on saatu liikkeelle ja virkistymään Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa.

Kaupungistumisesta huolimatta luonto on edelleen lähellä suomalaisia. Etenkin vanhusikään ehtineiden lapsuus- ja nuoruusmuistot liittyvät usein maaseutuun ja maatalouteen.

Tämä on oivallettu Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa kehitysvammaisten ja vanhusten hoiva- ja asumispalveluja tuottavassa Juankosken Hoiva Oy:ssä, jossa lapsuusmuistot tuodaan osaksi asukkaiden arkea.

Niin sanotun Vihreä hoiva (Green care) -filosofian mukaisesti hoivayrityksen toimipisteiden pihapiirissä liikuskelevat mm. kissat, koirat ja kanat. Asukkaiden arkeen kuuluvat myös lähistöllä laiduntavat lampaat, lehmät ja hevoset, joita käydään ruokkimassa säännöllisesti.

Liikuntakyvyttömätkään eivät jää osattomiksi: heidät kärrätään ulkosalle joko omassa sängyssään tai sitten eläinten ruokintaa ja touhuja voi seurata omasta huoneesta tv-ruudulta.

Parempi uni ja virkeämpi mieli

Yrittäjä Arja Nevalaisen mukaan ero perinteiseen laitos- ja palveluasumiseen näkyy parhaiten asiakkaiden yleiskunnossa ja virkeydessä, jota on tarkkailtu mm. Firstbeatin sykeanalyyseillä.

Niiden perusteella unenlaatu on parantunut ja stressi vähentynyt. Samalla on pienentynyt myös mieliala- ja unilääkkeiden tarve.

"Muutamille asukkaille eläinten hoitamisesta ja ruokkimisesta on tullut selkeä motivaattori, joka pakottaa liikkeelle. Yksi lähtee joka aamu keräämään tuoreet kananmunat, toinen käy pienellä kävelyllä koiran kanssa ja kolmas hemmottelee meidän kotikissaa", Nevalainen kertoo.

Myös kalastus- ja metsästysretket ovat osoittautuneet etenkin miesten keskuudessa virkistäviksi ja odotetuiksi ohjelmanumeroiksi.

"Niihin liittyy maaseudulla asuneilla paljon muistoja. Esimerkiksi jänisjahdin seuraaminen on ollut heille todellinen elämys", Nevalainen painottaa.

Kiinnostusta myös ulkomailla

Juankosken Hoiva Oy on saanut Vihreä hoiva -toimintamallin kehittämiseen rahoitusta Tekesin Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa -ohjelmasta sekä paikalliselta ELY-keskukselta.

"Rahoituksen avulla olemme voineet kehittää omaa toimintaamme ja luoda hoitotyöhön uusia malleja yhteistyössä paikallisten yrittäjien kanssa. Hoivahenkilöstön osalta kyse on uuden oppimisesta, mutta myös asenteista. Asioiden tekeminen toisin voi tuntua aluksi työläältä, mutta palkintona on hoivattavien virkistyminen."

Toimintamalli on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla ja yhdeksi potentiaaliseksi kohteeksi on noussut Singapore, jossa satsataan vahvasti terveysturismiin ja -palveluihin. Nevalaisen mukaan yhteistyöverkostoa on rakennettu yli kahden vuoden ajan ja näkyvyyttä on haettu mm. alan messuilla. Juankosken Hoivan toimintaa on esitelty myös paikalliselle terveysministeriölle.

"Sikäläisissä palvelutalokeskittymissä voi olla tuhansia asukkaita, joten toimintaympäristö, mittakaavat ja olosuhteet ovat tyystin toiset kuin täällä Itä-Suomessa", Nevalainen lisää.

Arja Nevalainen, yrittäjä
Juankosken Hoiva Oy
arja.nevalainen@vihreahoiva.fi

Teksti: Recommended Finland