Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Sotilaskotiliitto haluaa veteraanipäivänä kiittää myös rintamasotilaskotien sisaria

Sotilaskotiliitto ry

Julkaistu: 27.04.2015 klo 17:46
Julkaisija: Sotilaskotiliitto ry

Suomen armeijan ylipäällikkö, presidentti Sauli Niinistö, on tänään muistanut päiväkäskyssään nro 1/2015 sotiemme veteraaneja ja lottia, kiitoksena heidän tekemästään työstä tasan 70 vuotta sitten päättyneissä viime sodissa. Sotilaskotiliitto haluaa yhtyä tähän ja kiittää samalla myös sotilaskotisisaria, jotka sodan aikana tekivät tärkeää työtä sotilaiden hyvinvoinnin parantamiseksi.

Ylipäällikön sanoin: Raskaat sotavuodet vaativat mittavia uhrauksia. Kaikkein tärkein - maamme itsenäisyys ja kansamme vapaus - onnistuttiin turvaamaan jälkipolville.

Veteraanisukupolven uhraukset ja koettelemukset olivat ankarat niin taistelukentillä kuin kotirintamalla. Sotilaskotisisaria oli rintamalla 3000, useimmat heistä hyvin vaativissa oloissa.

- On tärkeää, että menneitten sukupolvien työpanosta muistetaan ja arvostetaan. Niin rintamalla kuin sen takanakin ponnisteltiin monin eri tavoin itsenäisen Suomen hyväksi, muistuttaa Sotilaskotiliiton pääsihteeri Karoliina Hofmann

Sotien aikana sisaret seurasivat armeijan mukana kentällä, tuoden kanttiinipalveluilla hetken hengähdyksen taisteluista irti oleville joukoille.

Sodassa menehtyi viisi sotilaskotisisarta, joista kolme kaatui partisaanihyökkäyksessä 5.7.1942. Uhreina olivat Sotilaskotiliiton puheenjohtaja Toini Jännes, rouva Greta Palojärvi ja rouva Faini Aflecht.

Sotilaskotityö oli pohjimmiltaan samaa kuin nykyäänkin – sekä henkisen että fyysisen hyvinvoinnin lisäämistä suomalaisten sotilaitten keskuudessa.

Sotilaskotiliitto on Suomen vanhin, vuodesta 1918 yhtäjaksoisesti toiminut vapaaehtoisuuteen perustuva maanpuolustusjärjestö. Nykyään sotilaskotityötä tehdään 37 yhdistyksen ja 5300 jäsenen voimin eri varuskunnissa.

Lisätietoja

Sotilaskotiliiton puheenjohtaja                              Sotilaskotiliiton pääsihteeri
Satu Mustalahti                                                 Karoliina Hofmann
p. 045 1203368                                                 p.040 704 6755