Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Sotainvalidi-päivää vietetään 18.8.

Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidi-päivää vietetään 18.8.

Julkaistu: 15.08.2016 klo 14:04
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidien Veljesliitto on päättänyt luopua vuodesta 1944 alkaen vietetystä Sotainvalidien viikosta, joka on viime vuosina ajoittunut elokuun viimeisestä sunnuntaista seuraavaan sunnuntaihin asti. Viikolla on haluttu muistuttaa kansalaisia sota-aikana tehdyistä uhrauksista. Siihen on liittynyt olennaisesti myös valtakunnallinen Sotainvalidien syyskeräys, jonka tuotot olivat monen piirin ja osaston toiminnan elinehto. Sittemmin Veljesliitto on luopunut valtakunnallisesta keräyksestään ja liittynyt mukaan Sotiemme veteraanit -keräykseen.

Nyt Veljesliitto siirtyy juhlistamaan perustamispäiväänsä, 18. elokuuta, Sotainvalidi-päivänä. Ensimmäistä Sotainvalidi-päivää vietetään keskitetysti Helsingissä ja samalla järjestetään puolustusministerin myöntämien sotainvalidien ansioristien valtakunnallinen jakotilaisuus. Jatkossa Sotainvalidi-päivää, 18.8., vietetään myös maakunnissa.

pääsihteeri Markku Honkasalo

tiedottaja Marja Kivilompolo
p. 044 524 2243

Sotainvalidien Veljesliitto on sotainvalidien itsensä 18.8.1940 perustama huolto-, etu- ja veljesjärjestö. Vuoden 2016 alkaessa sotainvalideja oli elossa n. 3 170, puoliso- ja leskijäseniä