Etusivu » Tiedotteet » Maanpuolustus » Kirkko kantoi sodan aikana vastuun siirtoväen henkisestä huollosta Suomessa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, kustantamo

Kirkko kantoi sodan aikana vastuun siirtoväen henkisestä huollosta Suomessa

Julkaistu: 12.06.2014 klo 13:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, kustantamo

Suomalainen yhteiskunta selviytyi toisen maailmansodan jälkeen noin 430 000 siirtolaisen evakuoimisesta yhteiskunnan järkkymättä. Myös kirkolle evakuointi merkitsi mittavia järjestelyitä. Tänään julkistettu Jaakko Ripatin teos Karjalan luterilaiset seurakunnat evakossa kertoo miten evankelis-luterilainen kirkko suoriutui siirtoseurakuntien hoitamisesta sodan vuosina ja jälleenrakennuskaudella 1939–1949.

Talvisodassa Viipurin hiippakunnan 91 seurakunnasta yli puolet menetti alueensa osittain tai kokonaan. Karjalan luterilaisiin seurakuntiin kuuluneet 390 000 henkeä evakuoitiin eri puolille Suomea. Jatkosodan aikana useimmat heistä palasivat kotiseudulle joutuakseen uudelleen pakomatkalle kesällä 1944.

Evakkoon lähteneet seurakunnat muodostivat Viipurin–Mikkelin hiippakunnan piispan johdolla kanta-Suomeen itsenäisten siirtoseurakuntien verkoston, joka vahvisti karjalaisten yhteydentunnetta ja edisti heidän sopeutumistaan uusiin oloihin.

Jaakko Ripatti selvittää kirjassaan, miten kirkko suoriutui evakkoon lähteneiden seurakuntiensa hoitamisesta ja miten Viipurin–Mikkelin hiippakunnan piispat yhdessä pappiensa kanssa huolehtivat siirtoseurakunnista evakossa ja sodan tuhoamissa Karjalan seurakunnissa jatkosodan dramaattisissa vaiheissa sekä sodan jälkeen siihen asti, kun siirtoseurakunnat yhdistettiin kanta-Suomen seurakuntaverkkoon.

Teos luo koskettavan kuvan seurakuntien ja seurakuntalaisten pelastautumisesta viime hetkellä, ensin talvisodan ja 1944 jatkosodan jaloista. Välirauhan aikana koteihinsa palaavia karjalaisia odottivat tuhotut kodit, kirkot ja seurakuntatalot. Kirja antaa seikkaperäiset tiedot evakuoinnin ja siirtoseurakuntien järjestelyistä, ja selviämisestä sodan ja vihdoin rauhan oloissa.

Jaakko Ripatti

Karjalan luterilaiset seurakunnat evakossa

Viipurin–Mikkelin hiippakunta, sota ja siirtoseurakunnat 1939–1949

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014 | Kirjokansi 55

336 sivua | sidottu | sh. 45 €

ISBN 978-952-222-543-6

Linkki kansikuvaan

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi