Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Vaarallisia aineita kuljettavalla yrityksellä pitää olla turvallisuusneuvonantaja – osallistu TNA-tutkintoon Jalasjärvellä

Trafi

Julkaistu: 19.02.2014 klo 07:34
Julkaisija: Trafi

Trafi muistuttaa, että vaarallisia aineita kuljettavan toiminnanharjoittajan pitää nimetä yritykseensä yksi tai useampi turvallisuusneuvonantaja (TNA). Seuraava tutkintotilaisuus järjestetään Jalasjärvellä 14.3.2014. Ilmoittautua ehtii vielä tämän viikon loppuun asti.

Yrityksen selvitettävä, tarvitseeko turvallisuusneuvonantajaa

Yritys on velvoitettu nimeämään turvallisuusneuvonantaja, jos se harjoittaa:

• vaarallisen aineen pakkaamista, säiliöiden ja astioiden täyttämistä
  • kuormaamista, lähettämistä, kuljettamista, kuorman purkamista
  • kuljetuksessa tarvittavien kuljetusasiakirjojen täyttämistä
  • muuta kuljetukseen liittyvää toimintaa, jolla on vaikutusta kuljetuksen turvallisuuteen.

Lain mukaan yrityksen on itse selvitettävä asetuksen määräysten perusteella, pitääkö yritykseen nimetä turvallisuusneuvonantaja (Asetus vaarallisten aineiden maantiekuljetusten turvallisuusneuvonantajasta 27.3.2002/274).

Turvallisuusneuvonantaja varmistaa mahdollisimman turvalliset kuljetukset

Turvallisuusneuvonantajan tehtävänä on esimerkiksi selvittää keinoja, joiden avulla yrityksen vaarallisten aineiden kuljetukset suoritetaan mahdollisimman turvallisesti. Lisäksi tehtäviin kuuluu seurata vaarallisten aineiden kuljetusta koskevien säännösten ja määräysten noudattamista ja antaa vaarallisten aineiden kuljetusta koskevia neuvoja. Hän huolehtii myös siitä, että vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvästä toiminnasta laaditaan yritykselle vuosikertomus, joka on säilytettävä viisi vuotta.

Turvallisuusneuvonantajakoe on uusittava säännöllisesti – seuraavat tutkintotilaisuudet Jalasjärvellä ja Rovaniemellä

Turvallisuusneuvonantajan todistus on voimassa viisi vuotta ja se uudistetaan suorittamalla hyväksytysti täydennyskoe todistuksen viimeisen voimassaolovuoden aikana. Koulutus turvallisuusneuvonantajan tutkintoa varten voidaan hankkia joko itseopiskeluna tai osallistumalla 2-3 päivän pituiseen valmentavaan koulutukseen. Tutkinnossa käytettävä materiaali on lakikokoelma ”Vaarallisten aineiden kuljetus tiellä” tai ”Vaarallisten aineiden kuljetus rautatiellä”. Koulutuksia voi kysellä esimerkiksi ADR-kouluttajilta.

Tutkintotilaisuuksien ajankohdat ja ilmoittautumisohjeet tutkintoihin löytyvät Trafin nettisivuilta www.trafi.fi/turvallisuusneuvonantaja. Tutkintoihin ilmoittautuminen päättyy kolme viikkoa ennen tutkintotilaisuutta. Seuraavat TNA-tutkinnot pidetään 14.3.2014 Jalasjärvellä ja 21.3.2014 Rovaniemellä.

Lisätietoja Trafin nettisivuilta www.trafi.fi/turvallisuusneuvonantaja

asiantuntija Pekka Rahkola, puh. 029 534 7127, pekka.rahkola(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon