Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafi myönsi lentoliikenteen päästökaupan maksuttomat päästöoikeudet vuosille 2012-2020

Trafi

Julkaistu: 22.12.2011 klo 13:47
Julkaisija: Trafi

Suomen lentoliikenteen päästökauppaviranomaisena Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt ilma-aluksen käyttäjille eli pääasiassa lentoyhtiöille maksuttomia lentoliikenteen päästöoikeuksia päästökauppakausille 2012-2020. Maksutta jaetaan vain osa lentoliikenteen tarvitsemista päästöoikeuksista ja loput oikeudet on ostettava markkinoilta. Yksi päästöoikeus tarkoittaa oikeutta päästää hiilidioksidipäästöjä ilmaan yhtä hiilidioksiditonnia vastaava määrä.

Päästöoikeuksia myönnettiin seitsemälle yritykselle liitteenä olevan taulukon mukaisesti. Taulukko löytyy myös Trafin nettisivuilta osoitteesta http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/958

Kunkin toimijan saamat päästöoikeudet on määritetty kertomalla ilma-aluksen käyttäjän kuljettamat hyötytonnikilometrit komission antamilla vertailuluvuilla. Vertailuluvut on laskettu vuonna 2010 kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin perusteella.

Suomen päästökaupparekisteriviranomaisena Energiamarkkinavirasto vastaa siitä, että nyt myönnetyt päästöoikeudet siirtyvät ilma-alusten käyttäjien päästöoikeustileille aina vuosittain helmikuun 28. päivään mennessä. Ensimmäisen kerran toimijoiden on palautettava päästöoikeuksia 30.4.2013 mennessä, jolloin palautetaan vuoden 2012 CO2-päästöjä vastaava määrä päästöoikeuksia.

Suomen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt noin 2,6 miljoonaan tonnia

Lentoliikenteen päästökauppa alkaa vuonna 2012. EU:n päästökauppajärjestelmään kuuluville lentoyhtiöille jaetaan päästöoikeuksia yhteensä noin 170-180 miljoonalle päästötonnille vuosittain 2012-2020.

Suomen koti- ja ulkomaan lentoliikenteen päästökaupan piirissä olevat hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2010 noin 2,6 miljoonaa tonnia. Koko Euroopan lentoliikenteen päästökaupan piirissä olevista päästöistä Suomen osuus on arviolta hieman yli 1 prosentti.

Lentoliikenne aiheuttaa kolme prosenttia hiilidioksidipäästöistä

Arviolta lentoliikenteen kokonaispäästöt muodostavat maailmanlaajuisesti noin kolme prosenttia ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Esimerkiksi täyden A320 suihkukoneen CO2-päästöt tunnissa istuinta kohden ovat arviolta 50-60 kg.

Päästökaupalla pyritään lentoliikenteen aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kustannustehokkaasti ja päästökauppa on yksi merkittävä väylä, jolla lentoliikenne osallistuu ilmastotalkoisiin.

Ympäristöasiantuntija Helena Waltari puh. 020 618 6132, helena.waltari(at)trafi.fi
Ympäristöjohtaja Katja Lohko-Soner puh. 020 618 6077, katja.lohko-soner(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon