Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafi määräsi M/S Traderille luotsinkäyttövelvollisuuden Saimaalla

Trafi

Trafi määräsi M/S Traderille luotsinkäyttövelvollisuuden Saimaalla

Julkaistu: 19.09.2011 klo 15:11
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on määrännyt, että M/S Trader-aluksen on käytettävä luotsia sen liikennöidessä Saimaan vesialueella. M/S Trader on ajanut kaksi kertaa karille vajaan kuukauden sisällä.

Luotsauslain mukaan mm. Saimaan vesialueella liikennöivät kotimaanliikenteen alukset on vapautettu aluksen kokoon perustuvasta luotsinkäyttövelvollisuudesta. Trafi voi määrätä vapautettuun alukseen luotsin erityisistä syistä.

Saimaan vesialuetta koskeva luotsinkäyttövapautus on perua vanhasta lainsäädännöstä, jonka mukaan vapautus koski koko Suomen vesialuetta, kun alukset olivat kotimaanliikenteessä. Kun uusi luotsauslaki tuli voimaan vuonna 2003, niin merialueella luotsinkäyttövelvollisuutta laajennettiin, mutta Saimaan osalta ei muutoksia tehty.

Nykyiset kansalliset vaatimukset, jotka koskevat luotsinkäyttövelvollisuutta Saimaan vesialueella ja Suomen merialueella, eivät Trafin mielestä ole yhdenvertaisia. Lainsäädännön tarkistamista tulisikin tältä osin harkita.

liikennepäällikkö Valtteri Laine, puh. 020 618 6441, valtteri.laine(at)trafi.fi

osastonjohtaja Sanna Sonninen, puh. 020 618 5011, sanna.sonninen(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon