Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafi antoi Thor Liberty -alukselle luvan lähteä

Trafi

Trafi antoi Thor Liberty -alukselle luvan lähteä

Julkaistu: 26.12.2011 klo 12:15
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on purkanut Thor Liberty -aluksen pysäyttämispäätöksen. Trafi pysäytti aluksen 15.12.2011 sen räjähdysainelastin ahtaamisessa olleiden puutteiden takia. Alkuperäisessä pakkauslaatikossaan olleet räjähdysaineet siirrettiin Kotkan satamassa kuljetusmääräysten mukaisesti kontteihin. Trafin tarkastuksessa 26.12.2011 todettiin, että puutteellisesti ahdattu räjähdysaine on purettu aluksesta ja aluksen pysäyttämispäätös purettiin.

Satamavaltiotarkastuksilla varmistetaan meriliikenteen turvallisuutta

Thor Libertyn pysäyttämispäätökset Trafi teki laivaan suoritetun satamavaltiotarkastuksen perusteella. Port State Control eli satamavaltiotarkastus on kansainvälinen valvontajärjestelmä, jolla huonokuntoisten alusten pääsy jäsenvaltioiden satamiin pyritään estämään. Satamavaltiodirektiivi velvoittaa tekemään tarkastuksia Suomen satamissa vierailevissa aluksissa. Suomessa nämä tarkastukset tekee Trafi.

Ensisijaisesti valvontaa kohdistetaan yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaisesti huonokuntoisiin aluksiin tai aluksiin, joissa epäillään olevan puutteita. Thor Libertyn tapauksessa syynä oli räjähdysainelastin ahtaamisessa olleet puutteet. Tarkastuksessa tarkistetaan aluksen asiakirjat, aluksen kunto, varusteet, miehistö sekä miehistön asumis- ja työskentelyolosuhteet. Tapauksesta riippuen tarkastus voi kohdistua vai johonkin asiaan tai koko alukseen. Puutteiden takia alukselle voidaan antaa huomautus tai se voidaan pysäyttää satamaan.

Merenkulkutarkastaja Ilpo Ruokonen, puh. 040 513 1713, ilpo.ruokonen@trafi.fi
Osastonjohtaja Sanna Sonninen, puh. 040 829 9769, sanna.sonninen@trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon