Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Takaisinkutsukampanjat autojen päästömanipuloinneista alkavat myös Suomessa

Trafi

Takaisinkutsukampanjat autojen päästömanipuloinneista alkavat myös Suomessa

Julkaistu: 04.05.2016 klo 10:00
Julkaisija: Trafi

Saksan hyväksyntäviranomainen on tehnyt virallisen ilmoituksen Audien ja Volkswagenien takaisinkutsujen aloittamisesta.  Ilmoitus velvoittaa valmistajia suorittamaan ajoneuvojen korjaamisen takaisinkutsukampanjana. Maahantuoja ottaa yhteyttä asiakkaisiin.

Saksan hyväksyntäviranomainen on arvioinut, että typpioksidipäästöjen (NOx) osalta manipuloidut ajoneuvot aiheuttavat vakavan vaaran kansanterveydelle tai ympäristölle. Saksan hyväksyntäviranomainen on tähän mennessä hyväksynyt valmistajan esittämät korjaustoimet osaan VW-konsernin malleista sekä tehnyt virallisen ilmoituksen ajoneuvojen korjaamisesta. Virallinen ilmoitus velvoittaa ajoneuvojen valmistajia suorittamaan ajoneuvojen korjaamisen takaisinkutsukampanjana.

Trafi on vastaanottanut takaisinkutsuilmoitukset VV-Auto Group Oy:ltä, joka toimii Audin ja Volkswagenin maahantuojana Suomessa. Ensimmäiset korjattavat mallit ovat Audi A4, A5 ja Q5 sekä Volksagen Golf ja Amarok. Trafi toimivaltaisena viranomaisena varmistaa, että kaikille takaisinkutsukampanjan piiriin kuuluville ajoneuvoille suoritetaan korjaavat toimenpiteet.

”Takaisinkutsukampanjan piiriin kuuluvien ajoneuvojen haltijoiden ei tarvitse vielä tässä vaiheessa tehdä mitään vaan ajoneuvot tullaan kutsumaan maahantuojien toimesta korjattavaksi”, tarkentaa Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

”Saksan hyväksyntäviranomainen ei ole vielä hyväksynyt kaikkien mallien osalta valmistajan esittämiä korjaustoimia. Iso-Britannian ja Espanjan hyväksyntäviranomaiset eivät ole vielä vahvistaneet hyväksymiensä Seat ja Skoda -merkkisten autojen korjaustoimenpiteitä eivätkä aikataulua”, kertoo Pallaspuro.

Maahantuoja tiedottaa takaisinkutsukampanjan sisällöstä ja aikataulusta tarkemmin. Lisätietoja takaisinkutsukampanjaan liittyen saa Audi.fi- ja Volkswagen.fi-sivustoilta.

osastopäällikkö Toni Pallaspuro, toni.pallaspuro@trafi.fi, p. 029 5345 395

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki