Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Sähköiset liikkumisvälineet liikenteeseen vuoden alusta

Sähköiset liikkumisvälineet liikenteeseen vuoden alusta

Julkaistu: 30.12.2015 klo 14:20
Julkaisija: Trafi

Uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet tulevat lailliseksi tieliikenteessä vuodenvaihteessa. Osalla välineistä liikutaan jalkakäytävällä ja osalla pyöräteillä, joten muiden liikkujien huomion ottaminen on entistäkin tärkeämpää.

Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

”Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Muutenkaan laitteiden rakennetta ei ole erikseen määritelty, joten voisi sanoa, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittua”, kertoo Trafin johtava asiantuntija Erik Asplund.

Kun jalankulkuväylille tulee uusia moottorin vauhdittamia kulkijoita, nopeuserot väylillä voivat kasvaa.

”Sähkökäyttöisillä laitteilla päästään etenemään tavallista kävelyvauhtia rivakammin ja vieläpä melko äänettömästi. Tällöin tilannenopeuden merkitys ja muiden kulkijoiden huomioon ottaminen on erityisen tärkeää”, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen painottaa.

Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta. ”Turvaa saa vapaaehtoisista vakuutuksista, kuten tapaturma- ja vastuuvakuutuksista. Näistä voi kysyä lisää omasta vakuutusyhtiöstä”, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu kertoo.

Vauhti nousee ja vaatimukset kasvavat

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla etuvalo ja punainen heijastin takana.

”Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona”, kertoo Asplund.

”Myöskään näille kevyille sähköajoneuvoille ei oteta liikennevakuutusta”, sanoo Tuulensuu.

Moottorilla varustetulle polkupyörälle otettava liikennevakuutus

Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä saa kulkea maksimissaan 25 km/h. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, ja niihin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille oteta liikennevakuutusta

Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, joiden teho on 250 W - 1 kW. Näihin sovelletaan mopoa vastaavia teknisiä vaatimuksia, mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä.

Poliisi seuraa uusien sähköisten liikkumisvälineiden käyttöä ja toivoo kaikkien tienkäyttäjien huomioivan liikenteen uudet välineet.

”Päihteiden vaikutuksen alaisena ajo on kielletty polkupyöräsäännöstön mukaisesti. Käyttäjän on hyvä huomata, että maamme keliolosuhteet aiheuttavat haasteita laitteiden käyttämiseen”, toteaa poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta.

Lisätietoja

Liikenneturva, LVM, Trafi, Poliisihallitus ja LVK järjestävät aiheesta tiedotustilaisuuden median edustajille torstaina 14.1.2016 klo 10 – 11.  Paikka Liikennevakuutuskeskus, os Bulevardi 28. Tarkempi kutsu lähetetään loppiaisen jälkeen.

Trafi

johtava asiantuntija Erik Asplund, erik.asplund@trafi.fi, p. 029 5345 571

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, jussi.pohjonen@trafi.fi, p. 029 5345 310, Twitterissä https://twitter.com/JussiPohjonen

Liikennevakuutuskeskus