Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Oulu on Finnpilotin Perämeren toiminnan keskus - Toppilan meripäivillä voi tutustua myös luotsaukseen

Finnpilot Pilotage Oy

Julkaistu: 13.06.2014 klo 10:25
Julkaisija: Finnpilot Pilotage Oy

Luotsaus kuuluu Perämeren elämään. Oulun Hailuodossa on työskennellyt ja asunut luotseja vuosisatojen ajan. Tule Toppilan meripäiville 14.-15.6. tutustumaan luotsaukseen. Käy luotsikutterilla ja näe hydrokopteri!

Finnpilot Pilotage Oy on valtionyhtiö, joka tuottaa luotsauspalvelua yli tuhannelle luotsattavalle väylälle ja noin 60 satamaan tai lastauspaikkaan. Noin 34 % maahan tulevista ja maasta lähtevistä aluksista käyttää Finnpilotin luotsauspalveluja. Vuonna 2013 yhtiön liikevaihto oli 37,6 milj. euroa ja tilikauden tulos 1 milj. euroa.

Luotsauksella varmistetaan merenkulun turvallisuus ja sujuvuus sekä ennaltaehkäistään ympäristöonnettomuuksia. Luotsauksella ehkäistiin viime vuonna 57 vakavaa onnettomuutta, joiden arvoksi voidaan arvioida yli 90 miljoonaa euroa.  Luotsausmaksuja kerättiin noin 30 miljoonaa euroa, joten yhdellä eurolla luotsausta saatiin yhteiskunnalle takaisin kolminkertaisesti meriliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Finnpilot Pilotage Oy - tunnusluvut 2013
Luotsauksia, 26 058 kpl
Luotsattuja maileja, 480 462
Ehkäistyjä vakavia onnettomuuksia 57 kpl
Henkilöstö, 334 henkilöä

Perämeren alueen vahva ominaispiirre on talviliikenne. Talviliikenteen sujuminen vaatii laajaa yhteistyötä luotsauksen, jäänmurron, satamien ja alusten edustajien kesken. Kaikkien toimijoiden pitää pelata yhteen, jotta turhilta odotuksilta vältytään. Haasteena on myös oikea henkilöstön ja kaluston resursointi.

Perämeren luotsausalue - tunnusluvut 2013
Luotsauksia, 4 879 kpl
Luotsattuja maileja, 69 714 kpl
Henkilöstö, 59 luotsia ja luotsikutterinhoitajaa

Oulu on Perämeren pääasema, jonka tukiasemia ovat Ajos, Marjaniemi ja Raahe. Kokkolan luotsiaseman alueeseen kuuluvat Rahja, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa.

Luotsausjohtaja Kari Kosonen, puh. 040 7414625
Perämeren alueluotsivanhin Ilkka Sipilä, puh. 0400 867421

Liitteenä olevat kuvat Finnpilot, viestintä

Finnpilot Pilotage Oy tarjoaa valtakunnallista luotsauspalvelua Suomen aluevesillä ja  Saimaalla. Yhtiön tehtävä on
edistää meriliikenteen sujuvuutta ja ennaltaehkäistä ympäristövahinkoja. Vuosittainen liikevaihto on n. 37 milj. euroa ja yhtiössä työskentelee 334 henkilöä.