Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » MERIALAN KOULUTTAJAT SOPIVAT KOULULAIVASTA JA YHTEISTYÖSTÄ

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy

MERIALAN KOULUTTAJAT SOPIVAT KOULULAIVASTA JA YHTEISTYÖSTÄ

Julkaistu: 14.03.2014 klo 08:00
Julkaisija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy

Kotkassa toimivat merenkulun kouluttajat eli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu (Kyamk) ja Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto (Ekami) solmivat 12.3.2014 uuden yhteistyösopimuksen. Sopimuksen allekirjoittivat rehtori Petteri Ikonen Kyamkista ja rehtori Sami Tikkanen Ekamista.

Sopimuksen tavoitteena on vahvistaa merenkulun koulutusta ja hyödyntää tehokkaammin yhdessä opetusvälineistöä, esimerkiksi koululaiva Katarinaa ja merenkulun simulaattoreita.

Katarina-koululaiva on Ekamin omistuksessa ja Kyamk vuokraa sitä opetuskäyttöön. Tavoitteena on käyttää koululaivaa yhdessä niin, että molempien oppilaitosten opiskelijat saavat laivasta parhaan mahdollisen hyödyn.

Katarina on jo melko vanha alus, siksi sopijat sitoutuivat myös käynnistämään suunnittelun uuden koululaivan hankkimiseksi. Katarina on aiemmalta nimeltään Aranda, joka valmistui vuonna 1953 Helsingissä. Laiva on noin 53 metriä pitkä ja 10 metriä leveä. Se on toiminut koululaivana vuodesta 1989 lähtien.

Merenkulun simulaattoreita kehitetään niin, että saadaan aikaan Kotkaan kansainvälisesti merkittävä simulaattori- ja koulutuskeskus. Simulaattorien kehittämistä varten laaditaan erillinen hankesuunnitelma, joka sisältää tarvittavan henkilöstöresurssin käytön, talouden ja toiminnan suunnittelun.

Koulutusyhteistyötä

Sopimuksessa määritellään yhteistyön periaatteet. Käytännön yhteistyöstä sovitaan vuosittain koulutustoiminnan suunnittelun yhteydessä.

Merenkulun täydennyskoulutuksen toteutuksessa ja markkinoinnissa käytetään yhteistyöelintä, jonka nimeksi on sovittu Kotka Maritime Centre. Täydennyskoulutuksen järjestämisessä käytetään sopijaosapuolten henkilöstöä, mutta myös ulkopuolisia asiantuntijoita voidaan käyttää. Koulutus/kurssikalenteri laaditaan 1,5 vuodeksi kerrallaan.

Sopijaosapuolet sitoutuvat myös selvittämään yhteisen merenkulun täydennyskoulutusta järjestävän erillisen osakeyhtiön perustamista.

Merenkulun kouluttajilla vahvat juuret

Merenkulun koulutus on vanhinta ammattikoulutusta Suomessa. Ensimmäinen suomenkielinen merenkulkualan oppilaitos, Wiipurin merikoulu, perustettiin 1868, ja sen opetus siirtyi Kotkaan vuonna 1939. Kyamk ja Ekami ovat yhdessä Wiipurin merikoulun jatkajia.

Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa on tarjolla kaksi korkeakoulututkintoon johtavaa merenkulun koulutusta: merikapteeni (AMK) sekä merenkulun insinööri (AMK). Koulutuksissa aloittaa vuosittain noin 90 henkilöä, kaikkiaan opiskelijoita on noin 330. Lisäksi Kyamkissa on tarjolla merenkulun täydennyskoulutuksia yhteistyössä Ekamin kanssa.

Ekamissa on tarjolla toiseen asteen tutkintoja merenkulussa yhteensä kolme: korjaaja, vahtikonemestari ja vahtiperämies. Koulutuksissa aloittaa vuosittain noin 60 henkilöä ja kaikkiaan merenkulun opiskelijoita on noin 150.

PRESSIKUVAT

Medialle tarjolla kaksi kuvaa kansiossa http://kuvat.kyamk.fi/tiedotus/Merenkulun_sopimus_2014

• Kyamkin ja Ekamin rehtorit
  • koululaiva Katarina

Rehtori Sami Tikkanen, p. 050 577 0993

Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, www.ekami.fi

Rehtori Petteri Ikonen, p. 044 702 8328

Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, www.kyamk.fi

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy on Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun emoyhtiö. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n omistavat Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen, Kotkan ja Kouvolan kaupungit sekä Iitin kunta. Toimitusjohtajana on Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:n toimitusjohtaja/rehtori Heikki Saastamoinen ja hallituksen puheenjohtajana Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Lehtinen. Yhtiössä työskentelee noin 100 työntekijää, jotka tarjoavat tukipalveluja Mamkille ja Kyamkille.