Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Linja-autonkuljettajien ammattipätevyyden siirtymäaika päättyy

Trafi

Linja-autonkuljettajien ammattipätevyyden siirtymäaika päättyy

Julkaistu: 23.08.2013 klo 10:10
Julkaisija: Trafi

Linja-autonkuljettajien ammattipätevyyden siirtymäaika päättyy 9.9.2013, minkä jälkeen kaikilla linja-autonkuljettajilla on oltava ammattipätevyyskortti tai merkintä ammattipätevyydestä ajokortissa. Ammattipätevyyttä ylläpidetään jatkokouluttautumalla. Ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta kerrallaan.

Linja-autonkuljettajilta on vaadittu ammattipätevyys 10.9.2008 alkaen. Ennen tätä päivämäärää linja-autokortin suorittaneilla oli ammattipätevyyden jatkokoulutuksen suorittamiseen 5 vuoden siirtymäaika, joka päättyy nyt syyskuussa, 9.9.2013. Jos jatkokoulutusta ei suorita tähän päivään mennessä, ei linja-autoa saa enää ajaa. Ammattipätevyyden saa kuitenkin uudestaan voimaan käymällä vaaditun jatkokoulutuksen sekä hakemalla erillisen ammattipätevyyskortin tai merkinnän ammattipätevyydestä ajokorttiinsa.

Tavoitteena lisätä liikenneturvallisuutta ja kuljettajien jaksamista

Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta viiden vuoden aikana 35 tuntia jatkokoulutusta, joka voidaan jakaa koko viiden vuoden jaksolle kuitenkin siten, että lyhyimmän koulutusjakson on oltava 7 tuntia. Jatkokoulutuksen opetukseen on aina sisällytettävä ennakoivan ja taloudellisen ajamisen koulutusta 7 tuntia.

Koulutuksen tavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta sekä parantaa kuljettajien edellytyksiä tehtäviensä hoitamiseen. Jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen tavoitteena on tukea kuljettajan ammattia lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan.

Ammattipätevyystiedot kätevästi netistä

Linja-autonkuljettajat voivat muiden ammattikuljettajien tavoin tarkistaa omat ammattipätevyystietonsa maksutta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin nettipalvelusta. Palvelu auttaa omien tietojen hallinnassa, siitä voi tarkistaa perus- ja jatkokoulutustiedot esim. kuinka monta päivää ammattipätevyyskoulutuksesta on suoritettu. Tiedot voi tarvittaessa myös tulostaa. www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut

Lisätietoja Trafin ammattiliikenteen palvelunumerosta 029 534 5116. Myös Trafin palveluntuottaja Ajovarma palvelee ammattipätevyyteen liittyvissä kysymyksissä numerossa 075 323 2000 (vaihde) tai www.ajovarma.fi/ammattiliikenne

asiantuntija Jussi-Pekka Laine, p. 029 5345 012, jussi-pekka.laine(at)trafi.fi