Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Liikenneturvallisuusideointi innostanut - eläköön.fi-kampanjassa ideoita viedään eteenpäin

Trafi

Julkaistu: 29.05.2012 klo 12:48
Julkaisija: Trafi

Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjan sivuille on jätetty jo yli tuhat liikenneturvallisuutta parantavaa ideaa, joista mm. ’Viinat pois auton matkustamosta’, ’Kardinaalimerimerkit visuaalisemmiksi’ ja ’Raskaan liikenteen entistä parempi huomioiminen autokouluopetuksessa’ ovat saaneet hyvää palautetta viranomaisilta.

Kolmisenkymmentä viranomais- ja järjestötahoa yhdistävän Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjan tarkoituksena on saada ihmiset toimimaan itse paremman liikenneturvallisuuskulttuurin puolesta. Ideoinnin lisäksi sivuilla kannustetaan äänestämään jo valmiita ideoita, sillä ideat välitetään eteenpäin kommenteille, kun ne ovat saavuttaneet 1000 äänen rajapyykin. Parinkymmenen idean kohdalla tämä on jo toteutunut.

Sivuilla voi antaa myös oman lupauksensa päihteettömän liikennekulttuurin, turvallisempien suojateiden tai tasoristeysturvallisuuden puolesta.

Toteutus vaatii yhteistyötä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on ottanut positiivisen kannan siihen eläköön.fi-sivuille jätettyyn ideaan, jossa toivotaan raskaan liikenteen ominaisuuksien ja erityispiirteiden tuntemuksen vahvistamista kuljettajaopetuksessa. Ehdotus asiasta on lähtenyt Autokoululiittoon, jotta painotus näkyisi vahvemmin opetusmateriaalissa. Autokoululiitto pitää asiaa erinomaisena ja on ottanut sen työn alle.

Idea alkoholin kuljettamisen kieltämisestä ajoneuvon matkustamossa vaatisi laaja-alaista poliittista yksituumaisuutta toteutuakseen. Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistämässä tieliikennelain kokonaisuudistuksen, jonka valmistelun yhteydessä on mahdollista arvioida uusia liikennesääntöjä ja muita ajoneuvojen käyttöön liittyviä määräyksiä, myös tätä Eläköön-kampanjasta noussutta ehdotusta.

Monesti idea on erinomainen, mutta aina niitä ei ole mahdollista viedä toteutukseen. Näin kävi esimerkiksi idealle, jossa toivottiin kaardinaalimerimerkkejä muutettavan niin, että ne voisi tunnistaa jo pelkän muodon, ei värin perusteella. Idea herätti Liikennevirastossa laajaa keskustelua, mutta mm. Suomen jääolosuhteiden vuoksi idean vieminen toteutukseen ei ole mahdollista, ellei tuotekehittelyssä löydetä jäänkestävämpiä vaihtoehtoja.

Osa sivulle jätetyistä ja kannatusta saaneista ideoista on jo toteutettu, kuten esimerkiksi idea, jossa toivotaan rengaslukkoja väärin pysäköiville.

Eläköön-kampanjassa käynnissä videokilpailu nuorille mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta

Pitkäaikainen Eläköön-kampanja sisältää kaikki liikenne- ja liikkumismuodot, tie-, vesi-, raideliikenteen, ilmailun ja ylipäätään ihmisen liikkumisen kokonaisuudessaan. Parhaillaan on käynnissä nuorille suunnattu videokilpailu mopoilun ja vesillä liikkumisen turvallisuudesta (www.elakoon.fi/videoskaba).

Kampanjassa ovat mukana mm. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Poliisi, Liikenneturva ja Autokoululiitto. Yhteensä mukana on kolmisenkymmentä viranomais- ja järjestötahoa.

www.eläköön.fi
www.facebook.com/elakoon

Linkit ideoihin:

Raskasliikenne, sen ominaisuudet/puutteet sekä yhteiskunnallinen merkitys tutuksi: http://www.elakoon.fi/idea/924
Viinat pois auton matkustamosta: http://www.elakoon.fi/idea/513
Kardinaalimerimerkit visuaalisemmiksi: http://www.elakoon.fi/idea/630
Rengaslukot väärin pysäköiville: http://www.elakoon.fi/idea/771

Kaikki kommenteille lähteneet yli 1000 äänen ideat: http://www.elakoon.fi/tehtava/5

viestintäpäällikkö Reetta Salonen, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, puh. 020 618 7051, reetta.salonen(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki