Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella

Trafi

Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella

Julkaistu: 26.11.2012 klo 09:15
Julkaisija: Trafi

Dieseliä tai bensiiniä lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – esimerkiksi kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Kevyellä polttoöljyllä ei saa ajaa edes suljetulla alueella.

Kevyt polttoöljy on värjätty vaaleanpunaiseksi, joten sen erottaa helposti dieselistä. Jos kevyttä polttoöljyä kuitenkin käytetään, tulee siitä ilmoittaa etukäteen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille ja maksaa polttoainemaksu.

Polttoainemaksulla estetään veroedun hankkiminen

Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava etukäteen Trafille ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330–1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100–670 euroa/päivä. Ilmoitusvelvollisuus koskee niin rekisteröityjä kuin rekisteröimättömiäkin ajoneuvoja.

Lähes kaikille rekisteröidyille traktoreille on käytössä polttoainemaksun päivämaksu, joka on 5 euroa/päivä.

Mikäli polttoöljyn käytöstä ei ole ilmoitettu Trafille etukäteen, polttoainemaksua voidaan korottaa 30 prosentilla.

Suljetulla alueella käytettävälle ajoneuvolle voidaan myöntää vapautus polttoainemaksusta

Polttoainemaksu koskee myös niitä rekisteröimättömiä ajoneuvoja, joita käytetään suljetuilla alueilla, kuten kaivoksilla tai tietyömaan maansiirrossa.

Trafi voi hakemuksesta vapauttaa ajoneuvon polttoainemaksusta ajoneuvon suuren koon, harvojen käyttökertojen tai muun vastaavan erityisen syyn vuoksi. Vapautus voidaan myöntää vain, jos ajoneuvo ei kilpaile tieliikenteeseen tarkoitettujen ajoneuvojen kanssa. Vapautuksia on myönnetty lähinnä kaivosalueilla käytetyille ns. dumppereille. Hakemus tulee tehdä jo ennen, kuin ajoneuvoa ryhdytään käyttämään kevyellä polttoöljyllä. Henkilö- ja pakettiautoissa kevyen polttoöljyn käyttö on aina kiellettyä.

Lisätietoja www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu

lakimies Maria Ikkala, puh. 029 534 7214 maria.ikkala(at)trafi.fi
yksikönpäällikkö Nelly Rontti, puh. 029 534 7225 nelly.rontti(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi