Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Kesäautot talviteloille netissä

Trafi

Kesäautot talviteloille netissä

Julkaistu: 30.09.2011 klo 11:42
Julkaisija: Trafi

Kesäauton liikennekäytöstäpoiston ja –oton voi tehdä nykyään vaivattomasti ja edullisesti Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin nettipalvelussa. Liikennekäytöstäpoiston ajalta ei peritä ajoneuvoveroa ja liikennevakuutuksestakin enintään yhtiökohtainen minimimaksu. Elokuun aikana jo reilu kolmasosa poiston tekijöistä on valinnut asiointiin sähköisen vaihtoehdon.

Sähköinen palvelu on edullinen

Auton omistaja tai haltija voi tehdä liikennekäytöstäpoistoa ja -ottoa koskevan rekisteri-ilmoituksen kirjautumalla palveluun verkkopankkitunnuksillaan. Ilmoituksen tekemiseen tarvitaan lisäksi rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa (II osa). Netissä ilmoituksen tekeminen maksaa 4,00 euroa. Sähköisen ilmoituksen voi toistaiseksi tehdä vain, jos auton omistajana tai haltijana on yksityishenkilö.

Ilmoituksen voi tehdä edelleen myös katsastustoimipaikalla tai omassa liikennevakuutusyhtiössä. Ilmoituksen tekemiseen tarvitaan rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa (II osa); vakuutusyhtiössä myös tekninen osa (I osa). Liitteettömän rekisteri-ilmoituksen hinta on 11,20 euroa.

Palvelu löytyy osoitteesta www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut.

Romuajoneuvolle tehtävä lopullinen poisto

Liikennekäytöstäpoistolla tarkoitetaan ainoastaan ajoneuvon väliaikaista liikennekäytöstä poistamista. Romuajoneuvo tulee toimittaa viralliseen kierrätysjärjestelmään kuuluvaan vastaanottopisteeseen, jossa sille tehdään lopullinen poisto. Ajoneuvon luovuttaja saa lopullisesta poistosta itselleen romutustodistuksen. Lopullinen poisto katkaisee kaikki ajoneuvoon liittyvät maksuvelvoitteet lopullisesti. Lisätietoja vastaanottopisteistä ja lopullisen poiston edellytyksistä saa Suomen Autokierrätys Oy:stä, www.autokierratys.fi.

Rekisteristä poistettujen autojen keskimääräinen ikä oli viime vuonna 20,3 vuotta. Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä puolestaan oli 10,3 vuotta, kun mukaan ei lasketa museoautoja.

osastonjohtaja Janne Huhtamäki, puh. 020 618 5599, janne.huhtamaki(at)trafi.fi
kehityskoordinaattori Erno Aholammi, puh. 020 618 5460, erno.aholammi(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon