Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » HSL:n lippujärjestelmä laajenee Sipooseen

HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n lippujärjestelmä laajenee Sipooseen

Julkaistu: 25.10.2011 klo 13:25
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Sipoon liittyessä HSL:ään vuoden 2012 alussa Helsingin seudun taksa- ja lippujärjestelmä laajenee. Matkakortin kausi- ja arvoliput tulevat käyttöön Sipoon bussiliikenteessä.

Kerava ja Sipoo muodostavat yhteisen sisäisen maksualueen. Vuoden vaihteesta lähtien HSL-alue jakautuu viiteen kuntarajoihin perustuvaan sisäiseen vyöhykkeeseen: Helsinki, Espoo-Kauniainen, Vantaa, Kerava-Sipoo sekä Kirkkonummi.

Kirkkonummi sekä uusi Kerava-Sipoo -vyöhyke ovat ns. kolmatta vyöhykettä, jolla käytetään lähiseutulippuja. Vuoden vaihteen jälkeen kahden vyöhykkeen lähiseutulipulla pääsee matkustamaan Sipoon, Keravan, Vantaan, Kirkkonummen, Espoon ja Kauniaisten alueella. Kolmen vyöhykkeen lähiseutulippu kelpaa edellisten lisäksi Helsingissä.

Kirkkonummen sisäisten kerta- ja arvolippujen vaihtoaika pitenee 60 minuutista 80 minuuttiin. Uuden Ke-rava-Sipoo -vyöhykkeen kerta- ja arvolippujen vaihtoaika on samoin 80 minuuttia, kun Keravan sisäisten lippujen vaihtoaika on nykyisin 60 minuuttia.

Kertakortille ladattavien lippujen valikoima laajenee koko HSL-alueelle. Kahden tunnin lippuja ja vuorokausilippuja (1 - 7 vrk) saa ensi vuoden alusta alkaen kaikille vyöhykkeille eli kuntien sisäisinä lippuina, seutulippuina sekä lähiseutu 2- ja lähiseutu 3 -lippuina. Valikoimassa ovat myös lasten liput.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884 ja
osaston johtaja Pirkko Lento, puh. 050 380 7033

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.