Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Heinäkuun kaukojunat aiempaa täsmällisempiä

VR Group

Heinäkuun kaukojunat aiempaa täsmällisempiä

Julkaistu: 14.08.2015 klo 14:58
Julkaisija: VR Group

Heinäkuussa junien kulkuun vaikuttivat monet viat radoissa. Kaukoliikenteen täsmällisyys pysyi kuitenkin hyvällä tasolla ja parani kesäkuusta. Kehäradan liikenteen täsmällisyys on parantunut kuukauden kuluessa.

VR:n kaukojunista 88,0 prosenttia kulki heinäkuussa aikataulussaan. Myöhästymisraja on viisi minuuttia. Vain 3,3 % junavuoroista myöhästyi yli viisitoista minuuttia tai peruttiin.

Kaukoliikenteen täsmällisyys parani kesäkuusta (86,9%). Eri puolilla rataverkkoa esiin-tyi turvalaite- ja sähköratavikoja, jotka aiheuttivat myöhästymisiä kaukoliikenteen junille. Radan kunnosta johtuvat ylimääräiset nopeusrajoitukset haittasivat kaukoliikennettä edelleen esimerkiksi Parikkalan ja Joensuun välillä.

Kehäradan täsmällisyys parani kuukauden aikana

Lähijunien täsmällisyys oli heinäkuussa 91,2 prosenttia. Myöhästymisraja on alle kolme minuuttia lähtö- tai määräasemalla. Junavuoroista 2,0 % oli yli kymmenen minuuttia myöhässä tai peruttu.

Kehärata otettiin käyttöön 1.7. Liikennettä haittasivat alkuvaiheessa pää- ja rantaradalla olleet rataviat, tunnelissa olleet palohälytykset sekä näistä johtuneet kalusto- ja henkilöstökiertojen häiriintymiset. Radalla ajetaan vuorokaudessa 200 junaa. Joitain poikkeuksellisia päiviä lukuun ottamatta kehäradan liikenne koko kuukauden aikana oli var-sin täsmällistä. P-junista 88,4 % kulki aikataulussa, I-junista 88,6 %. Kehäradan liiken-nettä kehitetään VR:n, HSL:n ja Liikenneviraston yhteistyönä.

Tavarajunat täsmällisiä

Tavaraliikenne kulki heinäkuussa täsmällisesti. Tavarajunista 95,2 prosenttia liikennöi aikataulussaan. Tavarajunien myöhästymisraja on kolmekymmentä minuuttia.

Liikenteessä 1 100 matkustajajunaa vuorokaudessa

VR tarjoaa matkustajille noin 300 kaukojunavuoroa vuorokaudessa. Lähijunia kulkee noin 800, joista valtaosa HSL-alueella pääkaupunkiseudulla. VR Transpoint ajaa noin 360 tavarajunaa joka vuorokausi.

VR on vastuussa junien liikennöinnistä ja junakaluston kunnosta. Rataverkosta, sen järjestelmistä ja kunnossapidosta vastaa Liikennevirasto. VR kehittää junaliikenteen täsmällisyyttä yhdessä Liikenneviraston sekä lähijunaliikenteen tilaajan, Helsingin seudun liikenteen kanssa.

VR:n verkkosivujen liikennetiedotteista voi seurata ajankohtaista liikennetilannetta. Junat kartalla -palvelu näyttää reaaliaikaisesti, miten junat kulkevat Suomen kartalla, ja palvelu on saatavilla myös mobiilisovelluksena.

VR Group on monipuolinen, ympäristöystävällinen ja vastuullisesti toimiva matkustuksen, logistiikan ja infran palveluyritys. Konsernissa työskentelee noin 9 000 ammattilaista. VR Group toimii pääasiassa Suomessa, mutta sillä on toimintaa myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä ja Ruotsissa.