Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Finnester Coatings valmistaa maailman ainoana standardit täyttävää matkustajavaunujen ulkomaalia

Finnester Coatings Oy

Julkaistu: 05.04.2016 klo 09:02
Julkaisija: Finnester Coatings Oy

Euroopan henkilöraideliikennettä harmonisoidaan vuoden 2015 alussa voimaan tulleella direktiivillä TSI LOC&PAS. Osana direktiiviä on paloturvastandardi, joka tiukentaa junien rakentamiseen käytettyjen materiaalien paloturvavaatimuksia.  Finnester Coatings Oy Lahdesta on maailman ainoa valmistaja, jonka tuote täyttää standardin asettamat vaatimukset matkustajavaunujen ulkopintojen maalaamiseen.

Finnester Coatings Oy kehitti ensimmäisenä maailmassa aivan uudenlaisen palonsuojateknologian, joka perustuu polymeerien keramisoitumiseen. Tämän teknologian ansiosta hybridRED läpäisi VTT:n testeissä kaikki standardin mukaiset vaatimukset, joista tiukin on liekin leviämisen estäminen. Liekki ei leviä hybridREDissä käytännössä lainkaan. Sekä hybridRED että uusi direktiivi tulevat lisäämään junamatkustajien paloturvaa huomattavasti.

– Nyt näyttää siltä, että parin vuoden päästä kaikki Euroopan junat maalataan yhtiömme kehittämällä standardit täyttävällä matkustajavaunujen ulkopintamaalilla hybridREDillä. Olemme alkaneet jo varautua tähän. Tuotettamme kohtaan on paljon kiinnostusta, mutta vielä emme ole myyneet purkkiakaan junateollisuuteen. Näyttää siltä, että suosituksista ei kiinnostuta ennen kuin on pakko, vaikka kyse olisikin matkustajien turvallisuudesta, kertoo yrityksen toimitusjohtaja ja ainutlaatuisen keraamipinnoitteen kehittäjä Ari Hokkanen.

Eurooppalainen paloturvastandardi EN45545-2 syrjäytti kansalliset - myös Suomen - säädökset 1.4.2016 ja on käytännössä suosituksen tasolla vuoden 2018 alkuun saakka, jolloin standardin noudattaminen tulee pakolliseksi kaikissa EU-maissa direktiivin siirtymäajan päätyttyä.

Lisätietoja

Ari Hokkanen, toimitusjohtaja, Finnester Coatings Oy p. 040 767 2119, ari.hokkanen@finnester.fi

Ursula Halonen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finnester Coatings Oy, p. 0400 316 111, ursula.halonen@finnester.fi

Finnester Coatings Oy valmistaa korkean teknologian pinnoitteita. Suunnittelemme ja valmistamme tuotteemme vastaamaan asiakkaiden tarpeita: käyttämällä räätälöityjä koostumuksia ja ainutlaatuisia raaka-aineita ratkaisemme asiakkaidemme pinnoitteisiin liittyvät ongelmat. www.finnester.fi