Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Finavian meluhakemus yhä käsittelyssä

Trafi

Finavian meluhakemus yhä käsittelyssä

Julkaistu: 28.03.2013 klo 14:41
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi käsittelee parhaillaan Finavian hakemusta Helsinki-Vantaan lentoaseman meluun liittyvistä toimintarajoituksista. Päätöksen valmistelussa on tullut ilmi, ettei päätöstä voida tehdä ilman uusia lisäselvityksiä, minkä vuoksi Trafi tulee pyytämään Finavialta uutta täydennystä.

Lisäselvitykset ovat tarpeen, jotta Trafi voi tehdä päätöksen ilmailulainsäädännön perusteella. Käsittelyä ohjaa ilmailulailla täytäntöönpantu EU:n nk. melunhallintadirektiivi.

Aikaisemmin Trafi oli arvioinut tekevänsä päätöksen kevään aikana, mutta lisäselvitystarpeen vuoksi päätöksenteko jonkin verran lykkääntyy.

Trafi tiedottaa heti, kun päätös on tehty.

Asian taustaa

Finavia on hakenut Trafilta päätöstä, jolla rajoitettaisiin eräiden suihkukoneiden pääsyä Helsinki-Vantaan lentoasemalle yöaikaan klo 0.30-5.30. Hakemukseen sai esittää mielipiteitä 26.10.2012 asti. Lausuntoja tuli runsaasti.

Trafi pyysi jo aiemmin lisäselvityksiä sekä Finavialta että muilta tahoilta, sillä päätöksellä voi olla myös ympäristöön liittyvien melunäkökulmien lisäksi laajempia vaikutuksia. Finavian meluhakemus liittyy yhtiön ympäristölupahakemukseen, joka on valituskäsittelyn alla.

Hakemus on yhä nähtävissä Trafin nettisivuilla www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/lausuntopyynnot/kuulutus

lakimies Jenni Engberg, puh. 029 534 7012, jenni.engberg(at)trafi.fi
ylijohtaja Pekka Henttu, puh. 029 534 6031, pekka.henttu(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi