Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ammattipätevyyden hankki 107 000 kuljettajaa

Trafi

Ammattipätevyyden hankki 107 000 kuljettajaa

Julkaistu: 15.10.2014 klo 10:38
Julkaisija: Trafi

Kuorma- tai linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden jatkokoulutuksen hankki syyskuun määräaikaan mennessä 107 000 kuljettajaa, selviää Trafin tilastoista. Ammattipätevyyttä tarvitsevien kuljettajien määrä ei ollut selvillä etukäteen, mutta alun perin heitä arvioitiin olevan 80 000 -100 000. Trafin tulkinnan mukaan arvion ylittyminen kertoo ennen kaikkea alan sitoutumisesta asiaan.

"Raskaan liikenteen kuljettajat ja alan yritykset ottivat jatkokoulutuksen tosissaan ja hoitivat asian hienosti", kiittää pääjohtaja Kari Wihlman: "Tämä on yksi selkeä osoitus siitä, että tieliikenteen ammattilaistemme arvot ovat kohdallaan ja he toimivat vastuullisena esimerkkinä myös muulle liikenteelle."

Nykyään kaikki ammattipätevyyden alaisia ajoja suorittavat kuljettajat kuuluvat ammattipätevyyden piiriin ja he ylläpitävät ammattitaitoaan säännöllisesti viiden vuoden jaksoissa. Kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyden jatkokoulutuksen suorittamisen viiden vuoden siirtymäaika päättyi syyskuun alkupuolella ja linja-autonkuljettajien vuotta aiemmin.

Kuljetusyrittäjä, räätälöi jatkokoulutuksia yhteistyössä ja muista vaatia laatua

Siirtymäajan puitteissa tehty ammattipätevyyden jatkokoulutus saattoi osan kuljettajista kohdalla jäädä varsin viime tippaan, jolloin kurssien laatuun ei välttämättä ehtinyt kiinnittää valintavaiheessa tarpeeksi huomiota.

”Nyt kun ammattipätevyyden ylläpito on osa ammattikuljettajien arkea, niin suoritettavat viisi koulutuspäivää kannattaakin hajauttaa mahdollisimman tehokkaasti koko viiden vuoden jaksolle ja miettiä, minkä tyyppinen koulutus tukisi parhaiten omaa ammattitaitoa ja jaksamista työelämässä”, toteaa yksikönpäällikkö Marko Rajamäki.

”Koulutuksia kannattaa myös suunnitella yhteistyössä muiden yritysten kanssa ja vaihtaa tietotaitoa aiheesta”, vinkkaa Rajamäki: ”Jatkokoulutusta tarjoavilta yrityksiltä voi myös pyytää tarjouksia omaa yritystä kiinnostavista kursseista ja luonnollisesti vaatia laadukasta opetusta.”

Ammattipätevyyskoulutus kannattaa ottaa hyvänä mahdollisuutena oppia uutta. Viidestä koulutuspäivästä yhden koulutuspäivän aihe on ennakoivan ajotavan vahvistavaa koulutusta, muiden päivien aiheet ovat varsin vapaasti räätälöitävissä omien tarpeiden mukaan.

Kerro, miten ammattipätevyyskoulutusta pitäisi kehittää

Trafin tarkoituksena on kehittää ammattipätevyyden jatkokoulutusta edelleen, jotta se vastaisi paremmin liikenteen ammattilaisten tarpeita. Koulutusta koskevia ideoita ja palautteita saa mielellään antaa esim. Trafin nettisivujen lomakkeella: www.trafi.fi/ammattipatevyyden_jatkokoulutus.

Tutustu myös Trafin kesällä julkaisemaan tutkimukseen Kuljettajien ammattipätevyys: jatkokoulutusohjelmien opetussuunnitelmien arviointi www.trafi.fi/tietopalvelut/julkaisut/2014_tutkimukset/kuljettajien_ammattipatevyys_jatkokoulutusohjelmien_opetussuunnitelmien_arviointi

yksikönpäällikkö Marko Rajamäki, p. 029 534 5465, marko.rajamaki(at)trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon