Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Alfa Lavalilta lämmönvaihtimia kaasukäyttöisiin aluksiin

Alfa Laval Nordic Oy

Alfa Lavalilta lämmönvaihtimia kaasukäyttöisiin aluksiin

Julkaistu: 18.06.2015 klo 08:00
Julkaisija: Alfa Laval Nordic Oy

Maailman johtava lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan yritys Alfa Laval on saanut ensimmäisen tilauksen täysin uudenlaisille, lujatekoisille ja kompakteille lämmönvaihtimille. Laitteet toimitetaan nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävään kuuteen alukseen korealaiselle laivanrakentajalle Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering -yhtiölle (DSME). Tilauksen arvo on noin 2,6 miljoonaa euroa. Toimitukset alkavat tänä vuonna ja arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2016 loppuun mennessä.

Alfa Lavalin uusin kompakti lämmönvaihdin on ratkaisu alusten vaihtoehtoiseen polttoaineen käsittelyyn. Se kestää korkeampia lämpötiloja ja painetta huomattavasti paremmin kuin muut hitsatut levylämmönvaihtimet. Nyt saadun tilauksen lämmönvaihtimet asennetaan kuuteen DSME:n rakentamaan, nesteytettyä maakaasua kuljettavaan LNG-alukseen. Laitteita käytetään kahteen eri tehtävään, ne nesteyttävät tankeissa kiehuvan kaasun uudelleen sekä käsittelevät moottoriin johdettavan polttoainekaasun. Alfa Lavalin uudet lämmönvaihtimet soveltuvat myös erinomaisesti muihin nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttäviin aluksiin, kuten tankkereihin ja rahtialuksiin.

“Tilaus osoittaa sen, että pystymme reagoimaan nopeasti asiakkaiden muuttuviin vaatimuksiin uusilla innovatiivisilla tuotteillamme”, kertoo Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström. ”Voimme nyt tarjota meriteollisuuden toimijoille ratkaisuja myös vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten nesteytetyn maakaasun, käsittelyyn.”

Tiesitkö, että… Alfa Lavalilla on laaja valikoima laitteita ja järjestelmiä kaikentyyppisille aluksille, käytetystä polttoainetyypistä riippumatta?

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy

puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen.

Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2014 noin 3,8 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 17 500. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com