Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ajokorttiin liittyvät uudet hakemusmaksut vahvistettu

Trafi

Ajokorttiin liittyvät uudet hakemusmaksut vahvistettu

Julkaistu: 17.12.2015 klo 15:03
Julkaisija: Trafi

Ajokorttitoimivalta siirtyy Trafille 1.1.2016 alkaen. Ensi vuoden alusta alkaen ensimmäisen henkilöautokortin hakemusmaksu on 40 euroa ja ajokortin kaksoiskappale 30 euroa. Trafi ottaa pian vuoden vaihteen jälkeen käyttöön sähköisen palvelun ajokortin kaksoiskappaleen tilaamiseksi, jolloin sähköisesti tehty hakemus maksaa 20 euroa. Uusiin hakemusmaksuihin sisältyy myös kortin hinta.

Trafilla on toimivalta päättää lupien myöntämisestä ja Ajovarma Oy hoitaa hakemusten vastaanottamisen, käsittelyn ja tarvittaessa sellaisten lupien luovuttamisen, joita ei postiteta.

Myös muihin Trafin perimiin maksuihin tulee muutoksia vuoden alusta

Kustannusvastaavuuden saavuttamiseksi osaa maksutaulukon maksuista korotetaan tai muutetaan. Muutoksessa taulukkoon myös lisätään muutamia säädösmuutosten edellyttämiä uusia suoritteita. Lainsäädäntö edellyttää pääsääntöisesti viranomaispalveluiden kustannusten perimistä täysimääräisenä.

Kustannusvastaavuusvaatimuksen edellyttämät muutokset toteutetaan pääosin korottamalla tiettyjä luvat ja valvonta -suoriteryhmän maksuja.

Trafin maksuista päätetään liikenne- ja viestintäministeriön antamassa maksuasetuksessa. Maksuasetuksen muutos tulee voimaan 1.1.2016 ja on voimassa vuoden 2016 loppuun saakka. Asetuksen liitteenä olevaa maksutaulukkoa sovelletaan 1.1.2016 jälkeen vireille tuleviin asioihin.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus Liikenteen turvallisuusviraston maksullisista suoritteista

Lisätietoja

tieliikenteen henkilöluvista ja ajokorttitoimivallan siirtymisestä Trafiin: yksikönpäällikkö Simo Karppinen, p. 029 5345 343

muista maksuista: viestintäjohtaja Anna Jokela, p. 0400 439955