Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Vielä ehdit mukaan! Ilmoittaudu Lopeta ja voita –kilpailuun 31.5. -mennessä

Suomen ASH ry

Vielä ehdit mukaan! Ilmoittaudu Lopeta ja voita –kilpailuun 31.5. -mennessä

Julkaistu: 24.05.2012 klo 08:39
Julkaisija: Suomen ASH ry

Lopeta ja voita –kilpailu pyörähtää taas tuttuun tapaan käyntiin toukokuun 31. päivänä. Kilpailun tarkoituksena on saada osallistuja olemaan tupakoimatta ja nuuskaamatta koko puolen vuoden kilpailujakson ajan.

Kaikkien lopettaneiden kesken arvotaan hienot rahapalkinnot: kuuden kuukauden jälkeen pääpalkinto

3 000 euroa, ja tämän lisäksi kilpailun puolessa välissä kaksi 500 euron palkintoa. Kilpailuun voivat osallistua kaikki yli 18-vuotiaat säännöllisesti tupakoivat ja nuuskan käyttäjät.

Ilmoittaudu mukaan kilpailuun netissä www.lopetajavoita.fi. Sivuilta löytyy tarkempaa tietoa kilpailusta ja sen säännöistä.

Viime vuoden kilpailun voittaja, turkulainen Irmeli Laaksonen oli tupakoinut yli kolmekymmentä vuotta ennen lopettamistaan Lopeta ja voita – kilpailun tukemana.

– Tärkein syy lopettamiseen oli lastenlapset, kertoi Irmeli Laaksonen, joka oli yrittänyt lopettaa tupakoinnin monta kertaa aikaisemminkin. Hänen mielestään isoäidin kuuluu tuoksua pullalta eikä haista tupakalta.

Alussa Irmelillä, kuten usealla muullakin tupakoinnin lopettajalla, oli apunaan tupakasta vieroituslääkkeet. –Kun oivalsi sen, että tupakanhimot menevät aika nopeasti ohi, ei ollut enää pelkoa retkahtamisesta, kertoi Irmeli.

Lopeta ja Voita -kilpailu toimii hyvänä lopettamisen tukena. Jos tuntuu vaikealta lähteä yksin mukaan, haasta mukaan työkavereita, ystäviä tai harrastekavereita. Facebookissa (facebook.com/lopetajavoita) on fanisivusto, jossa voi käydä kertomassa ja lukemassa lopettajien kokemuksia ja kannustajien tsemppejä.

Tutkimuksen mukaan neljännes osallistujista on lopettanut kokonaan

Viimeisen Lopeta ja voita -seurantatutkimuksen mukaan kilpailun myötä lähes neljännes osallistujista on pystynyt lopettamaan tupakoinnin tai nuuskaamisen.

– Kilpailu lopettamismuotona kiinnostaa kaiken ikäisiä lopettamaan. Viime vuonna osallistujien ikähaitari oli 18–76 vuotta. Yli puolet osallistujista oli alle 35-vuotiaita, mutta myös varttuneempia osanottajia oli runsaasti, kertoo projektipäällikkö Eeva Riitta Vartiainen Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta.

– Kilpailu houkuttelee yhtä lailla miehiä kuin naisia. Suurin osa kilpailijoista on yrittänyt lopettaa tupakoinnin vähintään kolme kertaa aikaisemmin.

Lopeta ja voita -kilpailun järjestää Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus. Kilpailun tarkoituksena on kannustaa aikuisia tupakoijia lopettamaan tupakointi. Hankkeen päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys. Kilpailua tukevat Hengitysliitto ja joukko muita terveysjärjestöjä sekä apteekit kautta maan.

Eeva Riitta Vartiainen

Lopeta ja voita / Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus

Siltakatu 10 A 16

80100 Joensuu

eeva-riitta.vartiainen@heli.fi

www.lopetajavoita.fi

Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toiminta painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn. Tavoitteena on Savuton Suomi 2040. Suomen ASH hallinnoi Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki