Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Sininen herttuatar jatkaa Philippa Gregoryn Ruusujen sota -sarjaa

Bazar Kustannus Oy

Sininen herttuatar jatkaa Philippa Gregoryn Ruusujen sota -sarjaa

Julkaistu: 03.04.2014 klo 15:34
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Philippa Gregoryn Sininen kuningatar on itsenäinen, kolmas osa Ruusujen sota -kirjasarjassa.  Historiaan ja todellisiin henkilöhahmoihin pohjautuva Jaquettan tarina sijoittuu 1400-luvulle, aikaan ennen sarjassa jo ilmestyneiden kirjojen tapahtumia.

Vuonna 1430 lapsikuningas Henrik VI hallitsee Englantia. Nuori Jaquetta Luxemburgilainen on lähetetty isotätinsä lady Jehannen luo oppiin. Suvun naiset periytyvät veden jumalattaresta Melusinasta, ja se tuo heille yliluonnollisia kykyjä. Jaquetta naitetaan Bedfordin herttualle John Lancasterilaiselle, joka tarjoaa nuorelle naiselle arvostetun aseman ja lupaavan tulevaisuuden. Mies on kuitenkin valinnut vaimonsa aivan muista kuin aviollisista syistä.

Philippa Gregoryn kirjoille on ominaista niiden henkilöhahmojen kautta avautuva naisnäkökulma historiaan. Myös Sininen herttuatar -romaanin henkilöhahmot perustuvat todellisiin henkilöihin. Romaanin tapahtumat sijoittuvat sotaisaan aikakauteen, jolloin Yorkin ja Lancasterin suvut kävivät Ruusujen sotanakin tunnettua veristä valtataistelua Englannin kruunusta. Tarinassa seurataan Jaquettan kasvua nuoresta neidosta lujatahtoiseksi vaimoksi, kuningattaren luotetuksi hovinaiseksi, sekä äidiksi, jonka jälkipolvilla tulisi olemaan merkittävä rooli kuningashuoneen huipulla.

Englantilainen Philippa Gregory (s. 1954) on historioitsija ja kirjailija. Gregory opiskeli ensin journalistiksi, mutta jatkoi opintoja historian parissa. Väitöskirjan hän teki 1700-luvun kirjallisuudesta. Gregory on kirjoittanut kolmekymmentä romaania. The Other Boleyn Girl on Gregoryn läpimurtoteos. Kirjasta on tehty elokuva ja se julkaistiin Suomessa nimellä Kuningattaren sisar. Gregoryn Ruusujen sota -sarjasta on aikaisemmin julkaistu suomeksi osat Valkoinen kuningatar (2011) ja Punainen kuningatar (2012). BBC on tehnyt kirjoihin perustuvan televisiosarjan The White Queen. Sarjaa esittää Suomessa HBO Nordic.

Englanninkielinen alkuteos: Lady of the Rivers
Suomennos: Natasha Vilokkinen
Sidottu / 560 sivua
KL: 84.2
Julkaisupäivä: 3.4.2014

”Gregoryn intohimo ja kirjoittajan taidot ovat muistutus siitä, miksi häntä tituleerataan historiallisen fiktion kuningattareksi.”
Publishers Weekly

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, viestintäpäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja@bazarkustannus.fi
www.philippagregory.com