Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Maukasta, mutkatonta, maanläheistä – Korsolainen kotiruoka on sitä kaikkea

Arktinen Banaani

Maukasta, mutkatonta, maanläheistä – Korsolainen kotiruoka on sitä kaikkea

Julkaistu: 29.09.2015 klo 14:00
Julkaisija: Arktinen Banaani

Moni ravintola-asiakas on huokaissut kalliin, mutta keskinkertaisen makuelämyksen ääressä saavansa kotona parempaa. Korsolainen kotiruoka on juuri sitä parempaa. Se on syntynyt kokeneen ravintolakokin ja perheenisän Samuli Mänttärin kotoisissa keittiöpuuhissa. Kotikeittiössäkin voi panostaa annoksen kauniiseen ulkonäköön ja muistaa, että terveellinen ruoka nautitaan arvostaen, rauhassa ja aina kun vain mahdollista, hyvässä seurassa. Tämä suoraselkäinen keittokirja on selkeiden ruokaohjeidensa ohessa kuvitettu paitsi annosten, myös Korson kotiseutukuvilla. Kameran takana on ollut Mänttäri itse.

”Korsolainen on julkisuuskuvaltaan karu, mutta rehellinen ja aito. Korsolainen ei esitä, se vain on. Korsolainen sopeutuu ja ravitsee itseään olosuhteiden rajoissa parhaalla mahdollisella tavalla. Korsolainen on tyylilleen ja kotipaikkakunnalleen uskollinen. Korsolainen kotiruoka on edullista ja mutkatonta, mutta maukasta ja jopa kaunista. Raaka-aineet koostuvat paikallisen perusmarketin tarjonnasta. Ruoanvalmistukseen on käytetty mahdollisuuksien mukaan myös lähiössä kasvaneita heiniä ja sieniä. Korsolainen tietää, että parasta saa tekemällä itse.” Mänttäri kuvailee pitkäaikaista kotipaikkakuntaansa, kaikkien lähiöiden klassikkoedustajaa, Korsoa sekä kirjansa perusideaa.

Korsolainen kotiruoka on tarkoitettu kaikille hyvästä, helposti syntyvästä ja kohtuuhintaisesta tarjottavasta ki­innostuneille kotikokeille. Vaikka maku onkin ruoanvalm­istuksessa ehdottomasti tärkein asia, on kirjan ohjeissa pyritty käyttämään mahdollisimman terveellisiä raaka-aineita, kuten kas­virasvoja. Annokset ovat suurimmaksi osaksi myös gluteenittomia.

Annosvalokuvat on otettu kokin omalla kameralla, amatöörikuvaajan otteella, korsolaisen asumisoikeusasunnon 17 vuotta vanhassa, alkuperäiskunnossa olevassa keittiössä. Kuvissa vilahtaa vanha emaloitu Rosenlewin hella, jossa levyt toimivat enintään puolella teholla uunin ollessa päällä. Korsolainen ei siis ole välineurheilija, mutta veitset hän pitää aina huipputerässä, koska tylsällä veitsellä syntyy vain rumaa jälkeä.

Kirjan lisäksi on ilmestynyt myös valikoituja reseptejä sisältävä Korsolainen kotiruoka 2016 -seinäkalenteri.

Samuli Mänttäri

Korsolainen kotiruoka

ISBN 978-952-270-236-4.

128 s. Arktinen Banaani 2015.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Samuli Mänttäri, korsolainen@bastu.net, puh. 044 561 6926 ja Arktinen Banaani, Vesa Anttonen, vesa.anttonen@sarjakuva.com, puh. 040 778 3254

Arvostelukappaleet: Arktinen Banaani, myynti@sarjakuva.com, puh. 050 529 9768

20-vuotisjuhlaansa viettävä Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös tieto- ja kaunokirjallisuuteen.