Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Huollettu lämmitysjärjestelmä pienentää asumiskustannuksia

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Huollettu lämmitysjärjestelmä pienentää asumiskustannuksia

Julkaistu: 01.09.2014 klo 08:58
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Syyskelit aloittavat rakennusten lämmityskauden. Ensin kannattaa kuitenkin huoltaa LVI-laitteet ja varmistaa, että lämmitysjärjestelmä toimii moitteettomasti. Samalla on hyvä puntaroida rakennuksen energiatehokkuusasioita.

Syyshuolto kannattaa aloittaa tarkastamalla lämmitysjärjestelmän automatiikan ja pumppujen toiminta sekä uusimalla rikkoontuneet osat esim. termostaattiset patteriventtiilit. Samalla tutkitaan ilmanvaihtojärjestelmien suodattimien ja venttiilien puhtaus sekä automatiikan toiminta. Seuraavaksi katsastetaan lämpimän käyttövesiverkoston painetaso ja lämpötila sekä vesijohtokalusteiden kunto: vuotavat ja vettä törsäävät kalusteet kannattaa vaihtaa nykyaikaisiin vettä säästäviin.

Mikäli rivi- tai kerrostalohuoneistojen lämpötiloissa on usean asteen eroja, lämmitysjärjestelmän perussäätö on paikallaan.

- Toimiva LVI-järjestelmä lisää asumisviihtyvyyttä ja pitää lämmityskustannukset kurissa. Jos oma taito ei riitä, apua saat paikkakuntasi LVI-liikkeistä, toimialapäällikkö Arvo Ylönen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä vinkkaa.

Lämmitystapamuutos lisää energiatehokkuutta

Syyshuollon yhteydessä kannattaa myös miettiä vanhan rakennuksen energiatehokkuuden parantamista taloteknisin toimenpitein.

- Käytännön toimenpiteitä ovat mm. lämmitystapamuutokset, joissa lisätään uusiutuvan energian käyttöä, sekä ilmanvaihtojärjestelmän uusiminen ja rakennuksen ulkovaipan tiivistäminen, Ylönen kertoo.

- Korjausrakentamisen energiatehokkuusmääräykset edellyttävät energiatehokkuuden parantamista luvanvaraisten korjaushankkeiden yhteydessä. Tahmea uudisrakentaminen vapauttaa osaavaa työvoimaa korjaushankkeisiin, eli nyt niitä kannattaa käynnistää.

Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, p. 050 309 3670, arvo.ylonen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.