Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » FHM Magazine on valinnut Alfa Romeo 4C:n ”Vuoden 2013 autoksi”

Alfa Romeo Finland

FHM Magazine on valinnut Alfa Romeo 4C:n ”Vuoden 2013 autoksi”

Julkaistu: 11.12.2013 klo 18:23
Julkaisija: Alfa Romeo Finland

• FHM Magazine, Brittein saarten johtava miesten lifestyle-lehti, on valinnut Alfa Romeon ”Vuoden 2013 autoksi”

• Maagiseksi kuvailtua autoa ylistettiin etenkin sen kevyen rakenteen ansiosta

FHM Magazine on nimennyt Alfa Romeo 4C:n ”Vuoden 2013 autoksi”. Brittein saarten merkittävimmän miesten lifestyle-lehden mukaan 4C on mm. kaikkein ihailluin ja haluttavin auto.

Valinta on erityisen merkittävä, sillä FHM-lehteä voidaan pitää eräänlaisena miesten äänitorvena ja kiinnostuksen kohteiden mittareina – lehti ilmestyy 21 erilaisena versiona viidellä eri mantereella – www-sivuja ja mobiiliapplikaatioita unohtamatta.

FHM-lehti kuvailee Alfa Romeo 4C:tä mm. yhdeksi koko planeetan henkeäsalpaavimmista autoista. Sitä ylistetään etenkin sen edistyksellisestä hiilikuiturakenteesta, harvinaisen kevyestä korirakenteesta ja äärimmäisen tarkasta ajettavuudesta.

Alfa Romeon insinöörien suunnittelema auto valmistetaan Maseratin tehtaalla Modenassa. Takavetoinen ja kaksipaikkainen pikkusportti ilmentää erinomaisesti niitä arvoja, jotka ovat vuosien saatossa tehneet Alfa Romeosta ainutlaatuisen: tekninen taituruus yhdistettynä ilmiömäiseen suorituskykyyn ja silmää hivelevään muotoiluun eivät jätä toivomisen varaa ajonautinnolle.

Alfa Romeo 4C on ajajan auto, ilman kompromisseja. Sen parhaat ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa etenkin radalla, missä vauhti, lyhyet jarrutusmatkat ja sivuttaispito ovat olennaisen tärkeitä huippukierrosaikojen saavuttamiseksi. Nollasta sataan 4,5 sekunnissa, huippunopeus 258 km/h, maksimihidastuvuus jopa 1.2g ja sivuttaiskiihtyvyys yli 1.1g – arvoja, jotka eivät selityksiä kaipaa.

Kevytrakenteinen auto painaa vain 895 kg. Painosta 40% on etuakselilla ja 60% taka-akselilla. Tämä on saavutettu käyttämällä valmistuksessa suurimmaksi osaksi hiilikuitua, alumiinia, terästä ja SMC -komposiittimateriaaleja. Teho-/painosuhde on alle 4kg/hv.

Ensiluokkainen suorituskyky on osaltaan myös uuden 240hv 1750TBi -moottorin ja TCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteiston viimeisimmän kehitysversion ansiota. Lisäksi Alfa Romeon DNA-ajotilanvalitsimeen on lisätty uusi Race-ajotila.

Uuden, neljsäsylinterisen, alumiinilohkoisen ja suorasuihkutuksella varustetun 1750 TBi -moottorin vääntö ja teholukemat ovat luokassaan ennätyksellisiä: litrateho 137 hv/l sekä yli 200 Nm/l vääntömomentti. Huipputeho 240 hv (176 kW) saavutetaan tasan 6000 kierroksella ja suurin vääntömomentti 350 Nm on käytössä 2200 – 4250 kierroksen välillä.

FHM-lehden raadin loppukommentin mukaan Alfa Romeo 4C oli itseoikeutettu “Vuoden auto 2013” -tittelin voittaja. Sen hämmästyttävä suorituskyky yhdistettynä silmää hivelevään muotoiluun ei jättänyt arvailun sijaa ykköspaikasta.

AutoFennica Oy

Tuotepäällikkö Tomi kari, puh. 040 7687 060, tomi.kari@aro.fi