Etusivu » Tiedotteet » Lemmikit » Koiranpäivä 24.4. – Eläinlääkäri muistuttaa lemmikin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkityksestä

Univet Oy

Julkaistu: 22.04.2014 klo 08:00
Julkaisija: Univet Oy

Koiranpentua ostettaessa tärkeintä on valita rotu oman harrastuneisuuden ja kokemuksen mukaan. Esimerkiksi iso osa koirien käytöshäiriöistä juontuu vääränlaisesta rotuvalinnasta. Vuosittaisilla koiran terveystarkastuksilla taas voitaisiin ennaltaehkäistä vakavia sairauksia ja kalliita hoitoja.

– Koiranpennusta huolehtiminen on kokonaisvaltainen asia. Hyvä hoiva koostuu sekä fyysisten että henkisten tarpeiden täyttämisestä: muun muassa hyvästä ravinnosta, liikunnasta ja rokotuksista, koiran johdonmukaisesta koulutuksesta sekä totuttamisesta käsittelyyn, toisiin koiriin ja ihmisiin, kertoo Univet Espoon Eläinsairaalan eläinlääkäri Taru Kangasniemi.

Koiranpentua harkittaessa on tärkeää tutustua eri koirarotuihin ja miettiä, millainen koira sopii omaan elämänrytmiin. Iso osa koirien käytöshäiriöistä juontuu siitä, etteivät omistajan harrastuneisuus ja rodun luontainen käyttäytyminen sovi yhteen.

– Rodun ominaisuudet ovat tärkein peruste koiravalinnalle: metsästyskoira metsästäjälle, palveluskoira harrastajalle ja esimerkiksi iso, rauhallinen koira lapsiperheeseen mieluummin kuin pieni, herkkä rotu, Kangasniemi jatkaa.

Hoidetaan terveyttä – ei sairautta

Eläinlääkärin näkökulmasta sairaudenhoitamisen ja kivun lievittämisen sijaan pitäisi puhua enemmän ennaltaehkäisevästä terveydenhoidosta. Moni hakeutuu edelleen eläinlääkäriin vasta, kun koira jo oireilee.

– Rokotusohjelmasta kiinni pitäminen on hyvä tapa seurata koiran terveyttä, sillä ammattitaitoinen eläinlääkäri tarkistaa rokotuksen yhteydessä koiran voinnin aina kliinisellä perustutkimuksella, Univetin toimitusjohtaja Pekka Happonen kertoo.

Jos koiraa ei rokoteta vuosittain, Happonen suosittaa koiralle perusterveystarkastusta kerran vuodessa.

– Moni vakavampi sairaus voitaisiin diagnosoida jo ennen oireiden ilmaantumista perustutkimuksella, varsinkin jos meillä on tiedossa potilaan hoitohistoria, Happonen sanoo.

Koiran hampaat, turkin kunto tai vatsan turvotus kertovat kokeneelle eläinlääkärille paljon lemmikin voinnista, ja lisätutkimuksia voidaan määrätä tarpeen mukaan.

– Esimerkiksi hampaiden tarkastus ja hammaskiven säännöllinen poisto ovat koiralle yhtä tärkeitä kuin meille ihmisillekin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta sekä tulehdusten syntymisen ja leviämisen ehkäisemiseksi. Jos hampaiden kunto pääsee romahtamaan, joudutaan turvautumaan hammaskirurgiaan, joka on koiralle aina raskaampi operaatio ja tekee isomman loven myös omistajan lompakkoon, Taru Kangasniemi toteaa.

Univet-eläinlääkäriasemat kokosivat kansallisen Koiranpäivän kunniaksi eläinlääkärin yleisvinkit koiranpennun hankkimista harkitsevalle:

• Tee kodistasi turvallinen: piilota sähköjohdot, pidä lääkkeet ja myrkylliset aineet koiran ulottumattomissa, varmista ettei kotona ole myrkyllisiä huonekasveja ja muista sulkea roska-astiat huolella.
  • Tunnistusmerkitse koirasi mikrosirulla! Puhdasrotuiset, rekisteröidyt pennut on mikrosirutettu jo ennen luovutusta. Mikrosirussa on numerosarja, jonka avulla esimerkiksi löytöeläintalo saa karanneen koiran ja omistajan tiedot Kennelliitosta, jos omistaja/eläinlääkäri on ne sinne ilmoittanut.
  • Harjoittele pennun kanssa silmien, korvien ja hampaiden tarkastamista säännöllisesti.
  • Totuta koira turkin harjaamiseen ja pesemiseen, tassujen ja mahanalusen suihkuttamiseen ja kuivaamiseen sekä kynsien leikkaamiseen.
  • Totuta koiranpentu hampaiden harjaamiseen. Hammaskivi ja hampaiden tukikudoksen tulehdus ovat koiran yleisimpiä sairauksia. Käytä koirille tarkoitettua hammastahnaa ja -harjaa. Hammaskiveä ehkäisevät myös tähän tarkoitukseen tarkoitettu kuivamuona sekä puruluut.
  • Hyvälaatuisella, tasapainotetulla ravinnolla on suuri merkitys pennun kasvulle ja hyvinvoinnille. Ruoki koiraa pennuille tarkoitetulla kuiva- ja/tai märkäruoalla. Niistä pentu saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Ruokavalion osana voi olla myös lihaa, kalaa ja esimerkiksi piimää tai raejuustoa. Kaikki koirat eivät pysty kuitenkaan sulattamaan maidon laktoosia. Muutokset ruokavalioon on hyvä tehdä vähitellen.
  • Varo yliruokkimasta pentua – ylipaino on koirallekin haitallista.
  • Koiralle vaarallisia ruoka-aineita ovat suklaa, ksylitoli, sipuli, rusinat ja viinirypäleet.
  • Pentu voi saada suolistoloisia jo sikiöaikana ja emänmaitoa imiessään. Pentu on madotettava jo ennen ensimmäistä rokotusta. Ilman reseptiä myytäviä matolääkkeitä voi ostaa apteekista tai eläinlääkärin vastaanotolta.
  • Rokotuksilla ehkäistään tarttuvia sekä myös hengenvaarallisia tauteja. Näitä ovat penikkatauti, tarttuva maksatulehdus, parvoripuli, kennelyskä ja raivotauti. Penturokotukset annetaan 12 ja 16 viikon iässä ja tämän jälkeen seuraavan kerran vuoden iässä.
  • Punkkien ehkäisyyn on hyvä käyttää punkkikarkotteita. Turkki ja iho tulee tarkastaa huolella punkkien varalta päivittäin. Irrota ihoon tarttuneet punkit punkkipihdeillä.
  • Totuta pentu jo pienestä pitäen matkustamaan autossa ja muissa kulkuvälineissä. Mikäli suunnittelet ottavasi koiran mukaan ulkomaille, tarkasta vaatimukset ajoissa Eviran nettisivuilta (www.evira.fi).
  • Mikäli koiraa ei aiota käyttää jalostukseen, kannattaa eläinlääkärin kanssa keskustella koiran steriloinnista/kastroinnista. Narttukoiran sterilointi ehkäisee kohtutulehdusta ja nisäkasvaimia.
  • Ensiaputilanteita varten kotona on hyvä olla valmiina lemmikin ensiapupakkaus. Tallenna puhelimeen eläinlääkärin vastaanoton ja eläinlääkäripäivystyksen puhelinnumerot. Hätätilanteet vaativat aina eläinlääkärissä käynnin.

Univet Oy, toimitusjohtaja Pekka Happonen, p. +358 400 215 493 tai pekka.happonen@univet.fi

Univet on eläinlääkinnän huippuosaamiseen keskittynyt eläinlääkäriasemaketju, joka on perustettu vuonna 2008. Tällä hetkellä se kattaa yhteensä 16 eläinklinikkaa ja työllistää noin 220 henkilöä. Univet on osa ruotsalaista Pohjois-Euroopan suurinta ja arvostetuinta Evidensia Djursjukvård -konsernia. www.univet.fi