Etusivu » Tiedotteet » Laki » Tervetuloa Perheenyhdistäminen-kirjan julkistamistilaisuuteen 19.4. klo 13

Vastapaino

Tervetuloa Perheenyhdistäminen-kirjan julkistamistilaisuuteen 19.4. klo 13

Julkaistu: 07.04.2016 klo 10:04
Julkaisija: Vastapaino

Välttämätöntä taustatietoa maahanmuuttokeskusteluun

Mitä perheenyhdistäminen tarkoittaa, kenellä on siihen oikeus ja millä perustein? Kuinka hakijat prosessin kokevat? Miten kriteerit ovat muuttumassa?

Uutuuskirja Perheenyhdistäminen julkistetaan tiistaina 19.4.2016 klo 13 Pikkuparlamentin Kansalaisinfossa (Arkadiankatu 3, Helsinki, sisäänkäynti Mannerheimintien puolelta).

Tilaisuudessa perheenyhdistämisen eri puolia valottavat kirjan tekijöistä professori Outi Fingerroos sekä tutkijat Anna-Maria Tapaninen ja Saara Pellander. Teosta kommentoivat kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr) sekä ylitarkastaja Eeva-Maria Nieminen (Maahanmuuttovirasto).

Tervetuloa tilaisuuteen!

Perheenyhdistäminen. Kuka saa perheen Suomeen, kuka ei ja miksi?

Toimittaneet Outi Fingerroos, Anna-Maria Tapaninen ja Marja Tiilikainen

Vastapaino 2016

Perheenyhdistäminen on Suomessa ainutlaatuinen teos. Kirja kuvaa, miten perheenyhdistäminen käytännössä tapahtuu ja millaisia epäjohdonmukaisuuksia prosessiin sisältyy. Aiemmin tällaista tutkimustietoa perheenyhdistämisestä ei ole ollut saatavilla.

Perheenyhdistämiselle on olemassa kriteerit, mutta kirja osoittaa, että niitä tulkitaan vaihtelevasti. Vaikeinta perheenyhdistäminen on pakolaistaustaisille hakijoille, etenkin yksin tulleille lapsille. Helppoa ei aina ole suomalaisillakaan, jotka haluavat ulkomaalaisen puolisonsa Suomeen.

Perheenyhdistäminen kertoo useista todellisista perheenyhdistämistapauksista. Kirja antaa puheenvuoron viranomaisille, kansalaisjärjestöille ja maahanmuuttajille. Se kertaa perusfaktat, oikoo väärinkäsityksiä ja kysyy perustavanlaatuisia kysymyksiä perheen käsitteestä, lapsen edusta ja ihmisoikeuksista.

Kirjan kirjoittajat ovat perheenyhdistämiseen ja siirtolaisuuteen perehtyneitä tutkijoita eri aloilta.

Kirjan toimittajien yhteystiedot:

outi.fingerroos@jyu.fi, 040 481 8455