Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Uusi tietopaketti internetin pimeistä puolista ja lieveilmiöistä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uusi tietopaketti internetin pimeistä puolista ja lieveilmiöistä

Julkaistu: 06.05.2013 klo 12:47
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Nettiriippuvuus, verkkohuijaukset ja tietomurrot – kuinka internetin paljon puhuttuihin vaaroihin tulisi suhtautua? Osa verkon käyttäjistä luottaa nettipalveluihin turhankin sinisilmäisesti, osa pelkää nettirikoksia lähes neuroottisesti. Harvalla on tarkkaa tietoa verkon todellisista vaaroista ja siitä, kuinka ne voi välttää. Netin pimeä puoli kertoo internetin lieveilmiöistä kaunistelematta ja liioittelematta.

Uutuusteos antaa havainnollisia esimerkkejä verkkorikollisten toimintatavoista, chattien lieveilmiöistä, sosiaalisen median sudenkuopista, nettiriippuvuuden eri muodoista, vihapuheesta ja kiusaamisesta. Netin pimeä puoli tarjoaa myös käytännön vinkkejä riskien hallintaan. Mistä tunnistaa huijauksen? Kuinka lapsia voi suojella netin vaaroilta? Milloin on syytä epäillä, että on joutunut verkkorikollisten uhriksi? Teoksen kirjoittaja on paneutunut verkon arkitodellisuuteen tutkivan journalismin ja osallistuvan havainnoinnin keinoin sekä haastatellut verkon lieveilmiöiden parissa työskenteleviä henkilöitä.

Tietopaketin kirjoittaja YTL, FM Ari Haasio on kirjoittanut lukuisia internetiä käsitteleviä tietokirjoja. Hän työskentelee Seinäjoen ammattikorkeakoulussa kirjasto- ja tietopalveluiden yliopettajana. Internetissä Haasio on roikkunut jo yli 20 vuotta.

Netin pimeä puoli on selkeä ja tärkeä tietopaketti vanhemmille ja kirjaston ammattilaisille.”

– Mace Ojala, kirjastoalan verkkoasiantuntija

Ari Haasio

Netin pimeä puoli

Kirjokansi 11 | 156 s. | nidottu | 36,–