Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Tabletkoulussa opiskellaan Internet-ajassa

Tabletkoulu Oy

Tabletkoulussa opiskellaan Internet-ajassa

Julkaistu: 23.01.2014 klo 08:30
Julkaisija: Tabletkoulu Oy

Opettajien kehittämä oppimisympäristö vastaa tulevaisuuden haasteisiin

Jo lähes 4000 lukiolaista on opiskellut käyttäen Tabletkoulun sähköistä oppimisratkaisua, johon kuuluu monipuolinen oppimisalusta ja sähköiset oppimateriaalit. Tabletkoulu on suomalaisten digitalisuutta hyödyntävään opetukseen erikoistuneiden opettajien, oppikirjailijoiden ja ratkaisukehittäjien perustama, ja se toimii kaikilla päätelaitteilla. Oppimisratkaisu ammentaa Internetin ja tietoverkon mahdollisuuksista ja tarjoaa uudenlaisia tapoja oppia ja opettaa tulevaisuudessa tarvittavia taitoja.

Tabletkoulun tavoitteena on tuottaa oppimateriaali kaikkiin lukion kursseihin vuoteen 2015 mennessä ja tehdä sähköiset oppimateriaalit tutuiksi hyvissä ajoin ennen sähköisiä ylioppilaskirjoituksia, joista ensimmäiset ovat saksa, filosofia ja maantiede syksyllä 2016.

Tabletkoulun Miikka Salavuo on tutkinut ja kehittänyt verkkoavusteisen oppimisen menetelmiä yli kymmenen vuotta Jyväskylän yliopistossa ja Sibelius-Akatemiassa sekä kouluttanut opettajia käyttämään niitä, kuten esimerkiksi sosiaalista mediaa, opetuksessa. ”Teknologiaa on käytetty opetuksessa jo pitkään. Me olemme keskittyneet luomaan ratkaisua, joka mahdollistaa teknologian valjastamisen oppimisen kannalta parhaalla tavalla. Tämä tarkoittaa erityisesti tulevaisuuteen tähtäävään oppimiseen panostamista niin menetelmien, sisältöjen kuin teknologian hyödyntämisen osalta”, Salavuo luonnehtii.

Ratkaisuun kuuluu oppimisalusta, jossa on erilliset, helppokäyttöiset käyttöliittymät opiskelijalle ja opettajalle, kurssikohtaiset oppimateriaalit sekä monipuoliset tehtävät, joihin kaikkiin voi liittää keskusteluja. Materiaaleihin voi myös luoda omia muistiinpanoja ja alleviivauksia. Opettajan arsenaaliin kuuluvat lisäksi opettajan opas, tukitoiminnot sekä arviointityökalu ja sähköiset kokeet. Arviointi voi olla jatkuvaa, jolloin loppukoetta ei välttämättä tarvita.

Tabletkoulu pähkinänkuoressa:

• Oppimisalusta, -sisällöt ja –menetelmät toimivat saumattomasti yhteen

• Ratkaisua kehitetään kokonaisvaltaisesti

• Internet ohjatusti osana opiskelua

• Tukea opettajalle uusien välineiden ja menetelmien käyttöön

• Opiskelijalle valmiudet tulevaisuuden maailmaa ja työelämää varten

• Kurssit virallisen opetussuunnitelman (OPS) mukaisia.

Tabletkoulu aktivoi opiskelijat oppikirjaa ja Internetiä rinnakkain hyödyntäviksi tiedon tuottajiksi. Ratkaiseva ero perinteisiin kirjakursseihin on se, että teknologian ja pedagogiikan (oppimisen ja opettamisen) tapojen uudistuessa Internetin rajattomat mahdollisuudet avautuvat opiskelijoille. Vuorovaikutteisuuden, innovatiivisen arvioinnin ja mobiiliuden on myös havaittu nostavan opiskelijoiden motivaatiota. Merkittävää on myös, että kaikki opiskelussa tarvittava oppimateriaaleista ja muistiinpanoista arviointeihin kulkee aina mukana.

Lauttasaaren yhteiskoulu otti Tabletkoulun kurssit käyttöön syksyllä 2013 uskonnossa ja yhteiskuntaopissa. "Kurssit ovat helppokäyttöisiä ja nuoret tykkäävät kursseista niiden monipuolisuuden takia. Lisäksi nykyaikaiset tavat oppia motivoivat nuoria opiskeluun, esimerkiksi Sini Saarelan pidätystä Venäjällä on helppo hyödyntää ajankohtaisena esimerkkinä monessa yhteiskunnallisessa tarkastelussa. Ajankohtaisia ja nuoria koskettavia yhteiskunnallisia aiheita Tabletkoulun materiaaleissa ovat olleet myös pääkaupunkiseudun vuokrien nousu ja puolueiden nuorisojärjestöjen kannanotot. Netin avulla lukiolaiset voivat tutkia erilaisia lähteitä ja tehdä omia tulkintojaan asioista”, kertoo koulun vararehtori Mikko Hakala.

Myös Haminan lukiossa opiskellaan Tabletkoulua käyttäen. ”Yhteiskuntaopin kurssilla puolueiden toimintaan voi tutustua esimerkiksi vaalimainosten, tv-väittelyiden sekä puolueiden ja niiden nuorisojärjestöjen kotisivujen kautta. Harjoituksissa selvitettiin puolueiden suhtautumista mm. maahanmuuttoon tai ydinvoimaan. Suullista keskustelua oppilaat ja opettaja voivat jatkaa oppitunnin jälkeen verkossa Tabletkoulun alustalla. Olemme kokeilleet Tabletkoulun yhteiskuntaopin kurssia menestyksellä, ja aloitamme opiskelun juuri julkaistun taloustiedon kurssin. Tabletkoulu on tuonut uutta kipinää opiskeluun ja opettamiseen", kuvailee koulun lukion historian ja yhteiskuntaopin opettaja Sami Mäki

"Uskomme, että voimme vielä tehdä koulujen digitalisoimisesta kansainvälisen malliesimerkin, joka tukee niin opinnoissa kuin opintojen jälkeisessä elämässäkin menestymistä. Lisäksi oppimateriaalien hankintakuluja saadaan leikattua, vaikka laiteinvestoinnit otetaan huomioon”, Tabletkoulun toimitusjohtaja Oskari Lehtonen sanoo.

Tabletkoulu on myös mukana Educa-messuilla 24. - 25.1.2014 Helsingin Messukeskuksessa. Löydät meidät osastolta 7g39.

Lisätiedot:

Tabletkoulu:
Oskari Lehtonen
Puh.0400 79 44 58
s-posti: oskari.lehtonen (at) tabletkoulu.fi

Miikka Salavuo
s-posti: miikka.salavuo (at) tabletkoulu.fi
Puh.040 707 44 89

Lukiot:
Mikko Hakala
Lauttasaaren yhteiskoulu
s-posti: mikko.hakala (at) lauttasaarenyhteiskoulu.fi