Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sylvia Plathin Paniikki-Johnny ja Uniraamattu paljastaa uuden puolen kirjailijan tuotannossa

Basam Books

Julkaistu: 01.10.2014 klo 11:35
Julkaisija: Basam Books

Yhdysvaltalainen Sylvia Plath (1932–1963) muistetaan usein runoilijana. Plathin runoilijanura alkoi kahdeksanvuotiaana, jolloin hänen runonsa julkaistiin ensimmäistä kertaa sanomalehden lastenosastolla. Myöhemmin Plath ehti kirjoittaa runojen ja romaanin Lasikellon alla ohella myös lastenkirjoja ja lyhytproosaa.

Laajaan viisisataasivuiseen kokoelmaan Paniikki-Johnny ja Uniraamattu on koottu useita Plathin elinaikana julkaistuja tarinoita, journalistisia töitä ja otteita muistikirjoista. Mukana on myös valikoima novelleja, jotka löytyivät Plath-arkistosta vuonna 1978. Kokoelman kirjoituksia ei ole julkaistu aiemmin suomeksi.

Teoksesta välittyy monipuolinen kuva itseään etsivästä ja kurinalaisesta kirjoittajasta, joka ei päästänyt itseään helpolla. Plathin mielenterveysongelmien varjostama elämä päättyi itsemurhaan vain 30-vuotiaana. Plath sai tunnustusta kuolemansa jälkeen, sillä hänet palkittiin Pulitzer-palkinnolla vuonna 1982.

Teoksen esipuheen on kirjoittanut Plathin entinen aviomies Ted Hughes. Teoksen on suomentanut Jussi Korhonen.

Arvostelukappaleet:

Anna Ulvinen, anna.ulvinen@basambooks.fi

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.